جستجو

فراخوان مقاله دومین همایش ملی مستندنگاری میراث طبیعی و فرهنگی توسط دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی منتشر شد.

  • مهلت: ۵ بهمن ۱۳۹۷

اهداف همایش:

ارایه دستاوردهای پژوهشی محققان و پژوهشگران در حوزه معماری و شهرسازی، مرمت، باستان شناسی، نقشه برداری، محیط زیست، معماری منظر و رشته‌های مرتبط و تبادل دیدگاه‌ها، انتقال تجربیات و بحث پیرامون محورهای ارائه شده و معرفی آخرین دستاوردها و فناوری‌ها در این حوزه در سطح جهان.

 پیام همایش:

با عنایت به برگزاری موفقیت آمیز نخستین همایش ملی مستندنگاری میراث طبیعی و فرهنگی در اسفندماه سال ۱۳۹۶ و استقبال چشمگیر متخصصان از این رویداد علمی و بازتاب‌های مثبت آن در داخل و خارج کشور و با توجه به نیاز مبرم کشور به گسترش این حوزه از دانش و فناوری، دانشگاه شهید رجایی اقدام به برنامه‌ریزی و برگزاری دومین همایش ملی در این زیمنه می‌نماید.

مستندنگاری، حفظ، نگهداری و بازسازی میراث طبیعی و فرهنگی و همچنین حریم آنها جزء وظایف مهم مردم و دولت به شمار می رود و رعایت موازین آن، برای مدیریت و اجرای طرح های عمرانی الزامیست. نقشه های دقیق مهندسی، مبنای عملیات نگهداری، شناسایی، بازسازی و تهیه آرشیو ملی میراث طبیعی و فرهنگی قرار می گیرند. امروزه با رشد سریع شهرنشینی و گسترش فناوریهای نوین که ساخت و ساز را تسریع و تسهیل نموده اند، توجه بیشتر به شناسایی و نگهداری آثار طبیعی و تاریخی اهمیت یافته است. راهکار اصولی برای پایش و تضمین حفظ میراث فرهنگی و حریم آنها، انجام مستندنگاری اصولی می باشد.
از آنجاکه میراث طبیعی و فرهنگی سرمایه های گرانبهای هر کشور محسوب می شوند و به ویژه در کشور ما وجود آثار بسیار ارزشمند که در سطح جهان بی نظیر است، هرگونه فعالیت در زمینه بهبود شرایط نگهداری و فراهم آوردن امکانات بهتر برای شناخت و مطالعه میراث طبیعی و فرهنگی و اقدام در خصوص باززنده سازی آن بسیار حائز اهمیت است. میراث طبیعی و فرهنگی را به طور خلاصه می توان به گروه های ذیل دسته بندی نمود:

  • بناهای تاریخی
  • اشیاء موزه ای
  • محوطه های باستانی
  • چشم اندازهای طبیعی
  • محیط زیست (آب، خاک، گیاه)

وضعیت آثار طبیعی و فرهنگی باید برحسب ملاک های مختلف بی کم و کاست مستند شود و این کار باید دربردارنده همه آسیب های وارده به اثر و حریم آن نیز باشد. انجام هرگونه عملیات اصولی در خصوص تغییر کاربری، بازسازی، مرمت، باززنده سازی، پژوهش و تحلیل بناهای تاریخی و میراث طبیعی و فرهنگی تنها در صورت اندازه گیری و مستندنگاری کامل امکانپذیر است.مستندنگاری در واقع مبنایی برای ارائه طرح مرمت، پژوهش های محیطی و معماری، آسیب شناسی، حفظ و احیای آثار میراث طبیعی و فرهنگی است. هیچ فعالیتی در این حوزه اعم از پژوهش، نگهداری و بازسازی نمی تواند به خوبی انجام شود مگر آنکه موضوع و محیط پیرامون آن که به اصطلاح حریم نامیده می شود، به درستی اندازه گیری و مستندنگاری شده باشد.  داشتن چنین پایگاه داده ای در ایران با توجه به غنای میراث طبیعی و فرهنگی و سیاست های کلان کشور مبنی بر اتکا بر منابع درآمد غیرنفتی، ضرورت دارد. هدف از برگزاری دومین همایش مستندنگاری میراث طبیعی و فرهنگی  علاوه بر توسعه مرزهای دانش و تبادل نظر علمی و فنی اساتید، دانشجویان و پژوهشگران، آشنایی بیشتر متخصصان این موضوع با یکدیگر و همچنین با مراکز مرتبط داخلی و خارجی می باشد. این همایش شامل سخنرانی های کلیدی، ارائه مقالات در نشست های علمی، برگزاری کارگاه های آموزشی و نمایشگاه تخصصی است.کمیته علمی همایش از همه پژوهشگران و علاقمندان دعوت می نماید دستاوردهای علمی خود در زمینه مستندنگاری میراث طبیعی و فرهنگی را به دبیرخانه همایش ارسال نمایند.

محورهای همایش:

  • کاربرد فناوری های نوین در زمینه اندازه سنجی معماری، کالبدشناسی بناهای تاریخی و پایش محیط زیست
  • مدلسازی و پردازش داده‌های مکان مبنا در زمینه میراث طبیعی و فرهنگی
  • ارتباط مستندنگاری و مخاطرات طبیعی
  • نگهداری، پایش و باز زنده سازی میراث طبیعی و فرهنگی
  • حریم و چشم انداز میراث طبیعی و فرهنگی
  • کاربرد تجسم مجازی و واقعیت افزوده در ثبت میراث طبیعی و فرهنگی
  • مستندنگاری برای ثبت ملی و ثبت جهانی
  • آشکارسازی تغییرات میراث طبیعی و فرهنگی
  • آیین و فرهنگ در زمینه میراث طبیعی و فرهنگی

 

فقط به آفرینش اثر فکر کنید!

فستیوارت ثبت نام شما را انجام می‌دهد.

می‌توانید از خدمات ویژه‌ی «دپارتمان‌های تخصصی فستیوارت» برای ثبت‌نام، واریز و دریافت هزینه‌های ارزی، ترجمه‌ی متون ادبی، طراحی پورتفولیو، پوستر و … استفاده کنید.

اینجا کلیک کنید.
این خبر را برای دیگران بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب مهم این صفحه