جستجو

≡ لیست دانشگاه‌های خارجی مورد تایید وزارت علوم بعد از سپتامبر ۲۰۱۸ منتشر شد. ≡

■ گروهی از فارغ التحصیلان مستعد رشته های مختلف دانشگاهی، هر ساله برای ادامه تحصیل به کشورهای مختلف خارج از کشور مراجعه می کنند. در این مورد توجه به مواردی ضروری به نظر می رسد که در این یادداشت اشاره ای مختصر به آنها می کنم و اگر عمری باشد، ان شاالله در آینده بیشتر درباره آن خواهم نوشت.

■ یکی از مهمترین موارد در انتخاب دانشگاه آتی شما آن است که مدرک تحصیلی ارائه شده در رشته های غیر پزشکی توسط دانشگاه محل تحصیل شما در خارج از کشور؛ مورد تأیید «وزارت علوم، تحقیقیات و فن آوری ایران» باشد. بخشی در وزارت علوم، مسئولیت بررسی صلاحیت کیفی تحصیلی دانشگاه های خارجی و داخلی و همچنین مدارک ارائه شده توسط آنها را بر عهده دارد و بطور منظم فهرستی از دانشگاه ها را منتشر می کند. به این موضوع کنید که امکان دارد دانشگاهی که در فهرست قبلی جزو دانشگاه های معتبر معرفی شده است، در فهرست حاضر تأییده نشده باشد و همچنین دانشگاهی که در گذشته فاقد معیارهای لازم و کافی مد نظر وزارت علوم بوده است، دچار تغییراتی شده و شرایط لازم را کسب کرده باشد و در فهرست امسال قرار داشته باشد.

در این لینک زیر می توانید فهرست دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم بعد از سپتامبر ۲۰۱۸ را مشاهده کنید و برای آینده برنامه ریزی کنید.

فهرست دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم: بعد از سپتامبر ۲۰۱۸

■ موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنم آن است که در طول دوران تحصیل و تدریس همواره دوستان و شاگردانی داشته ام که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مراجعه کرده اند.شما به دو طریق می توانید برای ادامه تحصیل اقدام کنید. اگر تسلط شما به زبان کشوری که قصد ادامه تحصیل در آنجا را دارید، کافی است، می توانید با مراجعه به وبسایت سفارتخانه های هر کشور و دستیابی به فهرست دانشگاه های معتبر و تطابق آن با لیست وزارت علوم، اقدام به مکاتبه با دانشگاه مقصد کنید و بر اساس زمان بندی اعلام شده، مدارک خود را ارسال نموده و مکاتبات خود را با اساتید آنجا آغاز کنید. اما اگر تسط زبانی شما کافی نیست، بهترین و استانداردترین راه استفاده از خدمات مراکز مورد تأیید وزارت علوم است. فعالیت این مراکز زیر نظر وزارت علوم است و بر اساس استاندارهای تعیین شده اقدام به ارائه خدمات و دریافت هزینه می کنند. بر این نکته تأکید می کنم گرچه ممکن است مراکز و یا افرادی باشند که بطور غیر رسمی اقدام به ارائه خدمات در زمینه اعزام دانشجو بکنند و در این باره، موارد مستندی را معرفی کنند، اما درصورت بروز هرگونه مشکل؛ مصیبت های شما در یک کشور بیگانه چندین برابر خواهد بود. ان شاالله در آینده در این باره بیشتر می نویسم.

فهرست موسسات مجاز اعزام دانشجو به خارج از کشور: تاریخ به روز رسانی شهریور ۱۳۹۶

≡ جمع بندی

اگر تصمیم به برنامه ریزی برای انتخاب دانشگاه و یا مراجعه به مراکز اعزام دانشجو به سایر کشورها گرفتید، دو مورد را حتما مد نظر قرار بدهید:

  1. اعتبار مدرک دانشگاه از نظر وزارت علوم.
  2. اعتیار مرکز ایرانی خدمات دهنده اعزام دانشجو به کشورهای خارجی

 

فقط به آفرینش اثر فکر کنید!

فستیوارت ثبت نام شما را انجام می‌دهد.

می‌توانید از خدمات ویژه‌ی «دپارتمان‌های تخصصی فستیوارت» برای ثبت‌نام، واریز و دریافت هزینه‌های ارزی، ترجمه‌ی متون ادبی، طراحی پورتفولیو، پوستر و … استفاده کنید.

اینجا کلیک کنید.
این خبر را برای دیگران بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب مهم این صفحه