فراخوان جشنواره هنری تصویرسازی، پوستر و کاریکاتور «نقش آب» منتشر شد.
- مهلت: ۱۵ مرداد ۱۴۰۴
شرکت آبمنطقهای مازندران به مناسبت هفته ملی صرفهجویی در مصرف آب برگزار میکند: فراخوان جشنواره هنری تصویرسازی، پوستر و کاریکاتور؛ رویداد سالانه استانی چگونگی صرفهجویی در مصرف آب – «جان زمین» – «یاد آب، یادزمین»
حال آب خوب نیست. نگاهی به خبرها و آمارها و مشاهده میدانی از وضعیت منابع آبی در سراسر کشور نشان میدهد که کمتوجهی به اصول مصرف بهینه آب در بخشهای مختلف سبب شده چالشهای زیستمحیطی متعددی ایجاد شود. مازندران نیز هرچند که همواره آمارهای آبی بهتری نسبت به سایر نقاط کشور داشت و هنوز هم به لطف قرار گرفتن بین البرز و خزر حال و روز رودها و بارندگیهایش مساعدتر از دیگر استانها است، اما در سالهای اخیر با چالشهای آبی زیادی مواجه شده و در برخی نقاط این استان تنشهای آبی پررنگ و برجسته شد.
افزایش جمعیت مازندران به دلیل حضور خوشنشینان، مهاجران و گردشگران به رشد آمار مصرف آب در این استان منجر شده و فشار بر منابع حساس آبهای زیرزمینی را افزایش داده است. از سوی دیگر با این افزایش جمعیت و رشد تقاضا برای ساختوساز در نقاط مختلف استان، تعرض به حریم و بستر رودخانهها نیز بیشتر شده است.
افت تراز آبهای زیرزمینی مازندران، نمایان شدن نشانههای فرونشست در مازندران، آسیبهای ناشی از برداشت غیرمجاز شن و ماسه در بستر رودخانهها، خشک شدن چشمهها، پسروی آب دریای خزر، تشنگی تالابها، کاهش کیفیت آبهای زیرزمینی و پیشروی آب شور در سفرههای زیرزمینی آب و برخی چالشهای دیگر طی سالهای اخیر در مازندران پررنگتر شدهاند و بیشتر به چشم میآیند.
شرکت آب منطقهای مازندران به عنوان متولی حفاظت از منابع آبی استان و تامین آب مورد نیاز بخشهای مختلف اعم از آشامیدنی، کشاورزی، صنعت و خدمات، به منظور بهرهگیری از ظرفیت هنرهای تجسمی در زمینه فرهنگسازی و انتقال پیامهای مرتبط با مصرف آب و وضعیت منابع آبی این استان، از همه هنرمندان تصویرساز و تصویرگر، طراحان گرافیک، کاریکاتوریست، دانشجویان رشتههای مرتبط و علاقهمندان به این هنرها در استان دعوت میکند تا آثاری را با محوریت موضوعات مطرح شده در این فراخوان تولید کرده و در رویداد هنری «جان زمین»؛ «یاد آب یاد زمین» مشارکت کنند.
اهداف جشنواره:
- افزایش آگاهی جامعه از در معرض تهدید بودن وضعیت منابع آبی مازندران
- کمک به فرهنگسازی در زمینه مصرف بهینه آب
- و جلب و مشارکت جامعه با پیامهای هنری و تولید محتواهای هنری آب محور
محورهای جشنواره:
- افت تراز و کاهش حجم آب سفرههای زیرزمینی در مازندران
- زخمِ رودخانهها؛ پسماند، پساب و برداشت شن و ماسه
- صرفهجویی در مصرف آب در زندگی روزمره
- مسئولیت اجتماعی در بحران کمآبی
- نقش کودکان و خانوادهها در حفاظت از منابع آبی
- راهکارهای سنتی و نوین مصرف هوشمند آب
ضوابط:
- تکنیک اجرا آزاد است.
- آثار نباید قبلاً در جشنوارهای دیگر شرکت داده شده یا منتشر شده باشند.
- آثار باید بهصورت فایل دیجیتال با کیفیت بالا (300dpi – فرمت JPG یا PDF) ارائه شوند.
- هر شرکتکننده میتواند حداکثر ۳ اثر به دبیرخانه بفرستد.
- توجه به محورهای جشنواره در تولید آثار ضروری است.
- مشخصات فردی به طور کامل همراه با اثر فرستاده شود.
- با توجه به گستره استانی رویداد و تاکید بر وضعیت منابع آبی مازندران، ماهیت استانی اثر با بهرهگیری نوآورانه از نمادهای مختلف بومی اعم از زیرساختی، معماری، طبیعت،
- فرهنگ و سایر مواردی که قابلیت استفاده دارند لحاظ شود.
- دبیرخانه جشنواره مجاز به بهرهگیری از آثار فرستاده شده به دبیرخانه در زمینه اطلاعرسانی و فرهنگسازی است و طرحهای دریافتی با نام صاحب اثر در قالبهای مختلف برای اطلاعرسانی و فرهنگسازی در زمینه آب مورد استفاده قرار میگیرند.
جوایز جشنواره:
- رتبه نخست: تندیس جشنواره + لوح تقدیر + ۵۰ میلیون ریال
- نفر دوم: تندیس جشنواره + لوح تقدیر + ۳۰ میلیون ریال
- نفر سوم: تندیس جشنواره + لوح تقدیر + ۲۰ میلیون ریال
- ۱۰ اثر برگزیده دیگر نیز با نظر داوران جشنواره با اهدای لوح و هدایای فرهنگی و نقدی تقدیر میشوند.
نمایشگاه:
- آثار برگزیده در یک نمایشگاه استانی در مرکز استان و پس از آن نیز به طور گردشی در دیگر شهرهای استان به نمایش در میآیند.
نحوه ارسال:
- فایل اثر و مشخصات صاحب اثر به شماره ۰۹۳۹۱۹۲۵۶۶۳ در پیامرسان واتساپ فرستاده شود.
تقویم جشنواره:
- مهلت ارسال آثار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۴
- داوری آثار : ۱۵ تا ۲۰مردادا ۱۴۰۴
- اختتامیه رویداد و بر پایی نمایشگاه ۲۵ تا ۳۱ مرداد
- معرفی و تجلیل از برگزیدگان همزمان با برپایی نمایشگاه آثار منتخب و شایسته تقدیر هم بصورت حضوری و هم مجازی انجام می شود.