جستجو

فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان فارس توسط معاونت هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان منتشر شد.

■ مهلت: ۱ شهریور ۱۳۹۷ ■

به گزارش فستیوارت بر اساس خبر منتشر شده در هنرآنلاین، مهدی رنجبر، معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر استانی به عنوان مهم‌ترین رخداد تئاتری استان، با تمرکز بر اجراهای عمومی و با هدف ارتقای سطح کیفی آثار و گسترش تئاتر در سراسر نقاط استان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در تئاتر استان است، اعلام کرد: این دوره جشنواره تئاتر فارس با تأکید بر بهره‌گیری از مفاهیم و جلوه‌های تاریخ، فرهنگ و ادبیات غنی ایران، توجه به ارزش‌های معنوی، اخلاقی و انسانی، توجه به تئاتر ایرانی در جهت توسعه فرهنگی، توجه به فرهنگ عامه و ارزش‌های بومی نقاط مختلف استان، نگاه کاوشگرانه به جامعه و اندیشه ورزی در مسائل اجتماعی از طریق هنر تئاتر، نفی خشونت، تروریسم و جنگ طلبی و تلاش جهت ایجاد صلح جهانی و تمرکز هنرمندانه و اندیشه‌گر بر شعار سال برگزار خواهد شد.

مهدی رنجبر در ادامه به شرایط عمومی جشنواره اشاره کرد و افزود: جشنواره در بخش صحنه‌ای و به صورت رقابتی برگزار می‌شود و صرفاً اختصاص به آثار ایرانی دارد.

این در حالی است که به گفته معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس،  متون اقتباسی)آداپته ایرانی شده(می‌توانند با ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر و در مورد اقتباس آثار ایرانی با اخذ مجوز تأیید از نویسنده یا ناشر به صورتی که حقوق معنوی و مادی صاحب اثر حفظ شود، در بخش رقابتی جشنواره حضور داشته باشند.

رنجبر با بیان اینکه جشنواره تئاتر استانی صرفاً به آثار نمایشی تولید شده که اجرای عموم آن‌ها به انجام رسیده است تعلق دارد، بنابر این، گفت: گروه‌هایی که حد فاصل زمانی پس از اتمام جشنواره درسال ٩۶)مهرماه( و تا قبل از ٢۵ شهریور ١٣٩٧، آثار خود را تولید کرده و به اجرای عمومی درآورده‌اند، می‌توانند متقاضی حضور در این جشنواره باشند، لذا برای برگزاری منظم و شایسته جشنواره مهلت ثبت نام و ارسال مدارک اعلام شده در فراخوان، تمدید نخواهد شد؛ بدیهی است گروه‌های متقاضی حضور در جشنواره باید به محض انتشار فراخوان نسبت به انجام مراحل مورد نیاز اقدام نمایند.

وی در ادامه ملاک تأیید اجرای عمومی آثار نمایشی در استان جهت شرکت در جشنواره تئاتر استانی و نیز حضور در بخشه‌ای مستقیم تئاتر فجر، درج اطلاعات آثار نمایشی در پورتال استان(سایت ایران تئاتر(به تاریخ اجرای عمومی آن اثر دانست.

رنجبر در عین حال اعلام کرد: در تهیه و گزارش اجراهای عمومی لازم است مؤلفه‌ها و مشخصات کامل آثار در پورتال‌های استانی ثبت شود.

به گفته رنجبر، تمامی آثار حاضر در بخش رقابتی)مسابقه(جشنواره باید تا ٢۵ شهریور ماه ١٣٩٧ حداقل ۵ اجرای عمومی در شهرستان خود داشته باشند که به تائید رئیس اداره شهرستان رسیده باشد؛ بدیهی است دریافت تعهد اجرای عمومی از گروه‌های متقاضی، به منظور انجام این مهم بعد از مهلت تعیین شده به هیچ وجه پذیرفتنی نخواهد بود.

معاون هنری، سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، تأکید کرد: ارائه و تحویل مجوز کتبی نویسنده برای اجرای عمومی و شرکت در جشنواره تئاتر استانی سال ٩٧ از سوی کارگردان و گروه متقاضی به دبیرخانه جشنواره الزامی است؛ بدیهی است که نمایشنامه‌های فاقد مجوز نویسنده مورد داوری قرار نخواهند گرفت.

وی سپس شرایط حضور و چگونگی انتخاب آثار را اعلام کرد و گفت: گروه‌های نمایشی متقاضی شرکت در بخش رقابتی جشنواره استانی باید بر اساس گاه شمار برگزاری جشنواره، فرم حضور در جشنواره، مجوز کتبی نویسنده و ۴ نسخه فیلم از نمایش را که در یک پلان تصویربرداری شده باشد، به دبیرخانه تحویل نمایند؛ تأکید می‌شود که گروه‌های متقاضی نسبت به ضبط صدای واضح و با کیفیت و ثبت تصویری اثر، حساسیت و دقت بالایی داشته باشند تا در مراحل انتخاب آثار استانی دچار مشکل نشوند.

رنجبر به نکته دیگری هم اشاره کرد و افزود: از هنرمندان عزیز تقاضا می‌شود از ارسال فیلم تولیدات جنگ شادی و کمدی‌های صرفاً سرگرم‌کننده خودداری کنند؛ شایسته است که ادارات و انجمن شهرستان‌ها نظارت ویژه‌ای در این مورد اعمال کنند.

وی در عین حال یادآوری کرد: هر کارگردان فقط با یک اثر نمایشی که قبلاً در بخش نهایی هیچ یک از جشنواره‌های سراسری یا منطقه‌ای حضور نداشته، می‌تواند در مرحله نهایی جشنواره تئاتر استانی حضور یابد.

معاون هنری فرهنگ و ارشاد فارس اضافه کرد: شیوه بازبینی و نحوه انتخاب آثار نمایشی از میان متقاضیان حضور در جشنواره در٢ مرحله و به این صورت که مرحله اول براساس نسخه فیلم ارسالی و در مرحله دوم (پس از انتخاب آثار واجد شرایط از میان آثار مرحله اول) به صورت حضوری توسط هیئت انتخاب آثار مورد بازبینی قرار خواهند گرفت.

وی تصریح کرد: چنانچه تعداد آثار متقاضی حضور در بخش رقابتی جشنواره تئاتر استانی کمتر از ۵٠ اثر نمایشی باشد، بنا بر تشخیص ستاد جشنواره، بازبینی آثار در یک مرحله و به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

رنجبر ادامه داد: تعداد آثار پذیرفته شده در مرحله نهایی برای حضور در بخش رقابتی جشنواره برمبنای تصمیم شورای سیاست گزاری جشنواره و بر اساس کیفیت آثار و به تعداد حداکثر ١٠ نمایش تعیین خواهد شد؛ بنابر تشخیص هیئت داوران، حداکثر ٢ اثر نمایشی به عنوان منتخب جشنواره استانی به اداره کل هنرهای نمایشی و دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی خواهند شد، لذا در صورت عدم کیفیت لازم، هیئت داوران می‌توانند گزینه‌ای برای انتخاب نداشته باشند.

وی با اعلام اینکه هنرمندان می‌توانند اخبار مربوط به جشنواره را از طریق کانال مجازی انجمن نمایش و سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس دنبال کنند، افزود: شرکت‌کنندگان در جشنواره تئاتر استانی با ارسال فرم درخواست و یک نسخه از متن نمایشی مورد نظر)به صورت فایل pdf و word  روی لوح فشرده جهت ایجاد بانک نمایشنامه(، متعهد به پذیرش قوانین و سیاست‌گذاری‌های جشنواره هستند؛ بدیهی است که اعتراضات مختلف در مورد تعداد آثار راه‌یافته به جشنواره و زمان‌بندی اجراها و … به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

وی همچنین یادآوری کرد که درج دقیق مشخصات کامل گروه، شماره تماس، آدرس و ایمیل در فرم درخواست بسیار مهم است، چرا که در مراحل بعدی جشنواره این اطلاعات مبنای تصمیم‌گیری‌ها و امور ستادی قرار خواهند گرفت.

معاون هنری فرهنگ و ارشاد فارس در عین حال تصریح کرد: چنانچه مواردی در این فراخوان درج نشده باشد، موضوع از طریق استعلام متقاضیان حضور در جشنواره و تصمیم ستاد برگزاری جشنواره اعلام و اجرا خواهد شد.

وی سپس گاه‌شمار برگزاری جشنواره را اعلام کرد و گفت: مهلت ارسال مدارک مورد نیاز جشنواره از طرف گروه‌هایی که اجرای عموم آن‌ها حدفاصل اول مهر ماه ٩۶ تا اول مرداد ماه ٩٧ برگزار شده است، اول شهریور سال جاری است؛ مهلت ارسال مدارک مورد نیاز جشنواره از طرف گروه‌هایی که اجرای عموم آن‌ها حدفاصل اول مرداد ماه ٩٧ تا ٢۵ شهریور ماه ٩٧ برگزار شده است، ٢۵شهریور امسال است.

رنجبر مرحله نخست بازبینی آثار را ٢۵ شهریور تا ١٠ مهرماه ٩٧(فیلم تئاتر) عنوان کرد و افزود: مرحله دوم بازبینی ٢ تا ١١ آبان ماه به طور بازبینی زنده انجام می‌پذیرد؛ اعلام اسامی برگزیدگان مرحله نهایی را ١٢ آبان سال جاری است.

رنجبر حدفاصل ٢١ تا ٢۴ آبان ١٣٩٧ را برگزاری مرحله نهایی جشنواره تئاتر فارس اعلام و یادآوری کرد: مدارک گروه‌های متقاضی می‌بایست مطابق با تاریخ اعلام شده به دبیرخانه رسیده باشد، لذا تاریخ پست مرسولات ملاک نیست.

این در حالی است که بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان فارس به دبیری احمد سپاس‌دار برگزار خواهد شد، از این رو، وی با توجه به انتشار فراخوان بیست و نهمین دوره این رویداد هنرهای نمایشی گفت: بیش از ١٠ اثر پذیرفته نمی‌شود.

احمد سپاس‌دار با بیان اینکه جشنواره تئاتر فارس مهم‌ترین رویداد استان به شمار می‌رود، گفت: آرزو می‌کنم هرگز جشنواره هدف هنرمندان قرار نگیرد بلکه باید آن را محملی برای بروز خلاقیت‌ها و افراد مختلف دانست.

این پیشکسوت تئاتر فارس تأثیر مثبت و مستقیم جشنواره تئاتر فارس را بر هنرهای نمایشی مورد تأکید قرار داد و افزود: این رویداد باعث ارتقا سطح تئاتر پیشگان استان فارس است.

دبیر بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان فارس از تشکیل شورای سیاست‌گذاری جشنواره خبر داد و گفت: خوشبختانه در این شورا که از افراد متبحر بهره می‌برد، ۵ نفر از اعضا دارای تخصص تئاتری هستند.

وی در عین حال با اعلام اینکه اعضای شورای سیاست‌گذاری بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر فارس در زمینه تئاتر متخصص هستند، افزود: امیدوارم با کمک اهالی تئاتر فارس جشنواره پرباری در پیش داشته باشیم.

سپاس‌دار انتشار فراخوان را در موعد مقرر اعلام کرد و گفت: در نظر داریم از این پس آرشیوی از متن‌های ارائه شده به جشنواره داشته باشیم که در سال‌های آینده مشخص باشد چه متونی به دبیرخانه جشنواره پیشنهاد شده است.

وی در عین حال اعلام کرد: آثار تئاتری که در قالب تک پلان روی سی دی ارسال می‌شوند توسط داوران متشکل از تئاتر پیشگان و منتخبین فارس دیده شده و سپس گزینش انجام می‌گیرد.

سپاس‌دار با این وجود افزود: چنانچه تعداد آثار انتخابی بیش از ۵٠ مورد باشد داوران در شیراز و شهرستان‌ها اقدام به بازبینی می‌کنند؛ چنانچه آثار بیشتر بود بازبینی از آثار با استفاده از سی دی انجام می‌شود.

دبیر جشنواره تئاتر استان فارس ویژگی این دوره از رقابت هنرهای نمایشی را برشمرد و گفت: از آنجا که همواره کیفیت فدا کمیت شده بنابراین با نگاهی به تجربه‌های گذشته و ارتقا سطح آثار بین ٨ تا ١٠ اثر انتخاب خواهد شد.

وی در عین حال مزیت تعداد فوق را در اجرای سانس های بیشتر آثار جشنواره عنوان کرد و افزود: تأکید امسال ما در شورای سیاست‌گذاری جشنواره گام برداشتن در مسیر کیفی سازی آثار است.

سپاس‌دار در ادامه گفت: جلسه‌های نقد و بررسی و کارگاه‌های آموزشی کارگردانان یا نمایشنامه نویسان را ظرف یک یا دو روز به جایی نمی‌رساند، لذا با توجه به اینکه جلسات نقد و بررسی به محاکمه افراد بدل می‌شود، بدین خاطر امسال به جای این جلسه‌ها و کارگاه‌ها، تولیدکنندگان آثار راه یافته به جشنواره مراحل کار را از ابتدا توضیح دهند.

وی طی مراحل ایده پردازی و رسیدن به متن را از جمله هدف‌های این گونه برگزاری جلسات عنوان کرد و افزود: کارگردان هم در این فضا به توضیح مراحل کار بپردازد که آیا حق انتخاب داشته و یا در بازیگری کارگردان بر اساس چه معیاری به انتخاب بازیگر پرداخته است. این در حالی است که شیوه میزانسن یا طراحی نور چگونه انجام شده است.

دبیر بیست و نهمین جشنواره  تئاتر استان فارس این شیوه برگزاری را مناسبت‌تر دانست و افزود: زیرا در عمل کارگردان یا دیگر عوامل آن‌ها تجربه کرده‌اند و اعلام می‌شود تا تماشاگری هم که اثر را به تماشا نشسته بهتر پذیرای این می‌شود که هدف کارگردان یا نمایشنامه نویس چه بوده است.

وی مهم‌ترین رویکرد این دوره جشنواره را تعامل با هنرمندان عنوان کرد و گفت: تا تعامل واقعی با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به مفهوم برسد؛ خوشبختانه نظر گروه‌ها هم با آنچه مورد نظر قرار داده‌ایم نزدیک است.

شایان ذکر است،  از سوی ستاد برگزاری، مرحله نهایی بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان فارس در فاصله ٢١ تا ٢۴ آبان ١٣٩٧ اعلام شده است.

فقط به آفرینش اثر فکر کنید!

فستیوارت ثبت نام شما را انجام می‌دهد.

می‌توانید از خدمات ویژه‌ی «دپارتمان‌های تخصصی فستیوارت» برای ثبت‌نام، واریز و دریافت هزینه‌های ارزی، ترجمه‌ی متون ادبی، طراحی پورتفولیو، پوستر و … استفاده کنید.

اینجا کلیک کنید.
این خبر را برای دیگران بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب مهم این صفحه