جستجو

فراخوان دهمین جشنواره استانی شعر و داستان جوان سوره در کردستان منتشر شد.

  • مهلت:‌ ۳۰ دی ۱۳۹۷

حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در راستای تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی، دهمین جشنواره استانی شعر و داستان جوان سوره را اسفندماه ۱۳۹۷ در رده سنی زیر ۳۰ سال در سنندج برگزار می‌کند. برگزاری کارگاه آموزشی توسط اساتید مطرح کشور در دو بخش شعر و داستان از دیگر برنامه‌های جشنواره است که در طول مدت برگزاری جشنوراه ویژه شرکت‌کنندگان و علاقه‌مندان شعر و داستان برگزار می‌شود.

اهداف جشنواره

شناسایی و جذب استعدادهای ادبی جوان، تبادل اندیشه و تجربه‌های شاعران و نویسندگان جوان انقلاب اسلامی، جریان‌سازی در شعر و ادبیات منطبق بر ارزش‌های اسلامی معرفی و برجسته‌سازی چهره‌های ممتاز عرصه شعر و داستان جوان انقلاب، ارج گذاشتن به شخصیت علمی و ادبی زنده‌یاد استاد عبدالغفار وارستگان از بزرگان عرصه ادبیات کردستان، بخشی از اهداف مدنظر این جشنواره است.

بخش های جشنواره

این جشنواره در دو بخش داستان (کردی و فارسی) و شعر (کردی و فارسی) برگزار می‌شود که در بخش شعر و داستان با زبان کردی با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب در سفر تاریخی اردیبهشت ۸۸ به کردستان و اعلام اینکه زبان کردی سرمایه ملی است، تمامی شاعران و داستان‌نویسان کردزبان از سراسر ایران می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

موضوع آثار

جشنواره با دو موضوع آزاد و ویژه اثر دریافت می کند. در بخش ویژه آثاری با موضوعات مربوط به: خانواده، دفاع مقدس، ایثار و شهادت، وحدت اسلامی، شعار سال حمایت از کالای ایرانی مورد بررسی و داوری قرار می‌گیرد.

شرایط جشنواه

  • هر هنرمند می‌تواند در بخش شعر و داستان حداکثر ۳ اثر را ارائه کند.
  • هر اثر باید مجزا در قالب فایل word و با اندازه قلم ۱۴ و نوع قلم B Mitra بر روی لوح فشرده به همراه نسخه چاپی ارسال شود.
  • برای تسهیل در امر داوری، شاعران و نویسندگان که چندین اثر دارند باید هر اثر خود را در صفحات جدا از هم چاپ و در ۳ نسخه ارسال کنند.
  • صفحات متون باید بدون ذکر نام و مشخصات صاحب اثر ارسال شود.
  • حضور راه‌یافتگان بخش نهایی در مراسم اختتامیه و شرکت در کارگاه‌ها ضروری بوده و عدم حضور صاحبان آثار به منزله انصراف از جشنواره تلقی خواهد شد،

مقررات عمومی جشنواره

  • حداکثر سن شرکت‌کنندگان تا زمان برگزاری جشنواره ۳۰ سال تمام تعیین شده است.
  • دبیرخانه جشنواره در صورت صلاحدید آثار منتخب را با نام صاحب اثر چاپ خواهد کرد.
  • هر فرد می‌تواند هم‌زمان در همه بخش‌ها شرکت کند.
  • پس از پایان جشنواره آثار ارسالی به شرکت‌کنندگان عودت داده نمی‌شود.
  • دبیرخانه جشنواره از دریافت آثار ارسال شده بعد از موعد مقرر معذور است.
برنامه زمانی جشنواره
  • مهلت ارسال آثار تا پایان دی ماه ۹۷ است و پس از بررسی آثار توسط هیئت بازبین راه‌یافتگان بخش نهایی جشنواره ۲۰ بهمن‌ماه ۹۷ معرفی می‌شوند تا برای حضور در بخش نهایی و رقابتی جشنواره که اسفندماه ۹۷ در محل پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار می‌شود حضور به هم رسانند.

 نحوه داوری

  • در این دوره از جشنواره بخشی از امتیاز  توسط داوران در زمان برگزاری و خوانش آثار توسط شرکت‌کنندگان لحاظ می‌شود و به‌همین دلیل حضور شرکت‌کنندگان بخش نهایی در دو روز برگزاری جشنواره الزامی است.

 جوایز جشنواره

  • در این دوره علاوه بر اختصاص جوایز ویژه به نفرات برگزیده،  آثار برتر جشنواره در دو بخش شعر و داستان توسط حوزه هنری استان چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

راه های تماس

  • آدرس دبیرخانه: سنندج، خیابان شهید تعریف، پایین‌تر از بیمارستان شهید قاضی سنندج، حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان، کدپستی ۱۵۶۵۱-۶۶۱۷۶ برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌های ۳۳۲۴۶۴۶۰،۳۳۲۲۷۱۲۵ و ۳۳۲۴۶۴۵۹ با پیش‌شماره ۰۸۷ تماس گرفته و یا به آدرس www.Artsanandaj.ir مراجعه کنید.
معرفی عبدالغفار وارستگان
  • عبدالغفار وارستگان متخلص به نازک‌بین، شاعر و ادیب سنندجی، در سال ۱۳۰۸ دیده به جهان گشود. وی از سال ۱۳۲۷ به‌عنوان آموزگار به استخدام آموزش و پرورش درآمده و تا سال ۱۳۴۰ به واسطه علاقه‌ای که به زبان اورامی پیدا می‌کند به منطقه اورامان رفته و در روستاهای این منطقه به امر آموزش دانش‌آموزان می‌پردازد.
  • وی در سال ۱۳۴۰ به سنندج بازگشته و در کنار تدریس در آموزش و پرورش با رادیو کردی سنندج همکاری خود را به‌عنوان گوینده و برنامه‌ساز آغاز می‌کند. برنامه «نازک‌بین رادیو» که برنامه‌ای بود فولکلور، انتقادی و آموزشی را تولید و سپس به تولید برنامه «باغچه ادبیات»، «از هر باغچه گلی»، «جواب نامه‌های شنوندگان»، «سیری در روستا» پرداخت. وی با  تاسیس انجمن ادبی مولوی کُرد در سال ۱۳۷۳ نقش بسیار ارزنده‌ای را در معرفی شاعران جوان کردستانی برعهده گرفت.
  • مجموعه اشعار کردی و فارسی زیادی از مرحوم وارستگان از جمله وصیت‌نامه، بمباران شهر سنندج و تاقه‌دار به‌جا مانده که همواره مردم در محافل مختلف از آن‌ها استفاده می‌کنند.
  • وی به زبان فارسی و زبان کردی (سورانی و اورامی) با تخلص (نازک‌بین) اشعاری را سروده‌اند که در ۴ مجلد گردآوری شده که هنوز به چاپ نرسیده است.
  • عبدالغفار وارستگان که سال‌ها عمر خود را به سرودن شعر با مضامین علوم قرآنی، مدح قرآن و مدح رمضان و اشعار مذهبی گذرانده بود، سوم آذرماه ۱۳۸۸در سن ۸۰ سالگی به دیار باقی شتافت.

فقط به آفرینش اثر فکر کنید!

فستیوارت ثبت نام شما را انجام می‌دهد.

می‌توانید از خدمات ویژه‌ی «دپارتمان‌های تخصصی فستیوارت» برای ثبت‌نام، واریز و دریافت هزینه‌های ارزی، ترجمه‌ی متون ادبی، طراحی پورتفولیو، پوستر و … استفاده کنید.

اینجا کلیک کنید.
این خبر را برای دیگران بفرستید:

2 پاسخ

  1. سلام و عرض ادب
    آیا از سایر استان هم میتوانند در این جشنواره داستانی شرکت کنند. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب مهم این صفحه