جستجو

فراخوان دومین سمینار بین المللی زبان های ایرانی توسط پژوهشکدۀ فرهنگ اسلام و ایران دانشگاه شهید باهنر کرمان منتشر شد.

■ مهلت: ۳۱ تیر ۱۳۹۶ ■

دورۀ میانه در تاریخ زبان های ایرانی از سده های چهارم- سوم پیش از میلاد آغاز می شود و تا سده های هشتم- نهم را در برمی گیرد. از این دوره آثاری به زبان های فارسی میانه، پارتی، سغدی، خوارزمی، ختنی و بلخی در دست است. دورۀ زبان های ایرانی در واقع مرحلۀ انتقالی و حلقه ای واسط است که زبان های ایرانی باستان را به زبان های کنونی پیوند می دهد.

تاریخ هزار و اندی سالۀ اقوام ایرانی در دورۀ میانه با تحولات اجتماعی و تاریخی مهمی همراه بود. این اقوام در مناطقی می زیستند که دامنۀ گسترده ای را از نظر جغرافیایی در بر می گرفت که شامل ایران و افغانستان کنونی، آسیای میانه، بخش های شرقی چین و حتی روسیۀ جنوبی و قفقاز شمالی می شد. این عوامل تحولات متفاوت و بزرگی را در زبان های ایرانی، همچنین فرهنگ، هنر، اسطوره و ادبیات ایرانیان رقم زد که شناخت آنها افزون بر این که به فهم بهتر بخشی از تاریخ این مرز و بوم کمک می کند که در هاله ای از پوشیدگی و ابهام است، می تواند چراغ راهی باشد فرا راه زبان ها و فرهنگ ایرانی در سده های بعدی و آنچه که امروز به یادگار مانده است.

دومین سمینار بین المللی زبان های ایرانی با تکیه بر زبان های ایرانی میانه برگزار می شود تا بخشی از میراث این دورۀ پرفراز و نشیب مورد نقد و بررسی پژوهشگران و استادان صاحب نظر قرار گیرد، به همین منظور گروه پژوهشی فرهنگ و زبان های باستانی پژوهشکدۀ فرهنگ اسلام و ایران دانشگاه شهید باهنر کرمان، با همکاری دانشگاه گوته فرانکفورت و دانشگاه برلین اقدام به برگزاری این سمینار نمود. برخی از استادان و پژوهشگران صاحب­ نظر ایرانی در کنار استادان و پژوهشگران برجسته ای از کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا گرد هم آمده، آخرین دستاوردهای خود را در زمینۀ زبان ها و فرهنگ ایرانی در دورۀ میانه در معرض دید عموم گذاشته و با یکدیگر به تبادل نظر می پردازند.       

 

فقط به آفرینش اثر فکر کنید!

فستیوارت ثبت نام شما را انجام می‌دهد.

می‌توانید از خدمات ویژه‌ی «دپارتمان‌های تخصصی فستیوارت» برای ثبت‌نام، واریز و دریافت هزینه‌های ارزی، ترجمه‌ی متون ادبی، طراحی پورتفولیو، پوستر و … استفاده کنید.

اینجا کلیک کنید.
این خبر را برای دیگران بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب مهم این صفحه