جستجو

فراخوان نخستین جشنواره موسیقی عبدالقادر مراغی توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه منتشر شد.

■ مهلت: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ ■

این جشنواره هنری برای نخستین بار به صورت شهرستانی و با حضور فعالان عرصه موسیقی از سراسر کشور ۲۳ و ۲۴ فروردین سال آینده و همزمان با عید سعید مبعث در این شهرستان برگزار می شود.
احمد دادرس فیاض، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفته است جشنواره موسیقی عبدالقادر مراغی با توجه به وجود پتانسیل بالای این شهرستان در حوزه موسیقی فاخر و ارزشمند و نیز لزوم بسترسازی مناسب جهت رشد و تعالی هنرمندان موسیقی این خطه برگزار می شود.
وی اضافه کرد: شناخت و معرفی پتانسیل های موجود، ایجاد رقابت سالم بین گروه های موسیقی منطقه، تلاش جهت ارتقای سطح کیفی و کمی فعالیت های موجود در این عرصه، شناخت و معرفی استعدادهای برجسته و نیز تلاش برای تولید آثار فاخر موسیقی از اهداف این جشنواره است.
وی با اشاره به اهمیت جایگاه موسیقی محلی و نگاه ویژه این جشنواره به آن گفت: در این جشنواره نگاه خاصی به موسیقی فولکلور فراموش شده این خطه خواهد شد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه همچنین با اشاره به بخش های رقابتی جشنواره موسیقی عبدالقادر افزود: این جشنواره در پنج بخش شامل موسیقی سنتی ایرانی، موسیقی سنتی آذربایجانی، موسیقی کلاسیک جهانی، موسیقی عاشیقی و موسیقی پاپ برگزار می شود.
فیاض افزود: علاقه مندان به حضور و ارائه آثار در این جشنواره می توانند، آثار هنری خود را در قالب لوح فشرده به دبیرخانه این جشنواره مستقر در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه ارسال کنند.
وی اضافه کرد: آثار منتخب پس از دواری در بخش های مختلف در آیین جشنواره موسیقی عبدالقادر به صورت آثار هنری ارائه خواهد شد.
عبدالقادر مراغه ‎ای موسیقی ‎دان و نوازنده ‎ای چیره دست و طبق شواهد تاریخی ردیف ‎نویس موسیقی ایران، نظریه ‎پرداز موسیقی کلاسیک ایرانی و معلم ثالث در دانش موسیقی مشرق زمین پس از فارابی و ابن ‎سینا است.
عبدالقادر از مشاهیر ایرانی ثبت شده در یونسکو در سال ‎های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی، پسر غیبی حافظ مراغی، ملقب به گوینده و نظام ‎الدین و مشهور به حافظ المراغی یا عبدالقادر گوینده، ستاره فروزان موسیقی ایران زمین، در سال ۷۶۸ هجری شمسی در مراغه در آذربایجان شرقی به دنیا آمد.
وی شاعر، موسیقی‌دان، نوازنده و هنرمند ایرانی قرن نهم هجری بود و لقبش معلم ثانی در موسیقی است.
وی علاوه بر اینکه نوازنده چیره‌ دست عود بود، در خوشنویسی و شعر و نقاشی هم تبحر داشت و حافظ قرآن بود و در اروپا برای نخستین بار دانشمند آلمانی ‘گیزه وتر’ از عبدالقادر به عنوان نظریه ‌پرداز موسیقی نام برده ‌است.
عبدالقادر مراغه ای به عنوان یکی از بزرگان فرهنگ و هنر این مرز و بوم توانست با تلفیق موسیقی ایرانی و ترکی، این علم و هنر را متحول کند و الهام بخش موسیقیدانان تاریخ شود.
شهرستان مراغه با حدود ۲۵۰ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

منبع خبر: ایرنا

فقط به آفرینش اثر فکر کنید!

فستیوارت ثبت نام شما را انجام می‌دهد.

می‌توانید از خدمات ویژه‌ی «دپارتمان‌های تخصصی فستیوارت» برای ثبت‌نام، واریز و دریافت هزینه‌های ارزی، ترجمه‌ی متون ادبی، طراحی پورتفولیو، پوستر و … استفاده کنید.

اینجا کلیک کنید.
این خبر را برای دیگران بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب مهم این صفحه