فراخوان | فستیوارت

منو

لینک وبسایت فراخوان هفتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر

فراخوان هفتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر منتشر شد.

■ مهلت: ۳۰ آذر ۱۳۹۶ ■

■ نهال نوپای جشنواره مد ولباس فجر به هفت سالگی خود قدم می گذارد. از پس این راه و در این زمان کوتاه نتایج گرانسنگی حاصل شده که آن را به مثابه درختی تنومند وپرثمرتبدیل کرده است. مدو لباس بصورت یک نماد بصری فرهنگی ، اجتماعی قدرتمند در جامعه عمل می کند. مد بر اساس تفکرات فرهنگی ، اجتماعی، اقلیمی و اقتصادی خلق می شود گر چه حوزه مد دارای دامنه گسترده ای است اما محصولاتی مانند لباس ، زیور آلات ، کیف و کفش و ملحقات آنها یکی از مهمترین شاخص های آن قلمداد می شوند .ایجاد و انطباق و معرفی این نمادها با فرهنگ غنی ایرانی توام با آموزه های دینی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در آستانه چهل سالگی است. تا پیش از این نگاه صنعتی صرف به این مقوله موجبات بی توجهی به ابعاد اصلی مد ایرانی و اسلامی را فراهم ساخته و معیار در موضوعات دیگر جستجو می شد. این در حالی است که حفظ و تقویت فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی و ترویج الگوهای بومی و ملی از طریق مد سازی از اصلی ترین شاخص های توسعه فرهنگی و اجتماعی به شمار می رود . اجرای این مهم و پرداختن به آن روش های گوناگونی را در برداشته که یکی از مهمترین آنها برگزاری جشنواره مد و لباس فجر است. ارایه الگوهای جدید و تبیین مد ایرانی و اسلامی، بازتعریف هویتی لباس،ترسیم ضرورت ها و اهمیت چند وجهی مد ولباس، انسجام بخشی فعالیت ها و شناسایی ظرفیت های گسترده از نتایج این فعالیت ارزشمند است. ایجاد نگاه تخصصی، گام برداشتن به سمت رفتارهای حرفه ای، مد سازی ایرانی _اسلامی از دیگر دستاوردهای جشنواره بوده است. هویت بخشی به رویدادهای تخصصی از طریق انتزاع فعالیت ها، از دیگر ثمرات این رخداد ملی است . نگاه بلند و اجرای حرفه ای و ثمر بخشی بیشتر این فعالیت ها از مهمترین ضرورت هاست. انشااله با تلاش تمامی دست اندرکاران این مهم فراهم خواهد شد.

≡ بخش های جشنواره

  1. طراحی(مسابقه و نمایش)
    1. طراحی لباس
    2. طراحی پارچه
    3. طراحی جواهرات و زیورآلات
    4. طراحی کیف و کفش
    5. مسابقه زنده طراحی لباس
  2. علمی، دانشگاهی
       ۲/۱٫ رقابتی
       ۲/۲٫ غیر رقابتی
  3. صنعت و فناوری های نوین
       ۱/۳ نمایش
       ۲/۳نشست و کارگاه های علمی
  4. بین الملل
  5. سازمان ها، انجمن ها، تشکل های مرتبط و موسسات هنری مد و لباس
       ۱/۵دستگاه های دولتی و نهادهای دولتی فعال
       ۲/۵موسسات وانجمن های هنری
       ۳/۵برگزارکنندگان رویدادهای مد ولباس
  6. استان ها و اقوام (بصورت غیرمتمرکز در سراسر کشور)
  7. عرضه محصولات کاربردی اسلامی ایرانی( فروش غیر متمرکز)

≡ اهداف:

  • بستر سازی،  بکارگیری و اشاعه نمادها، نشان ها و مولفه های هویت اسلامی، ایرانی درعرصه مد و لباس و سبک زندگی
  • معرفی و کاربردی کردن آثار برگزیده و هدایت بازار پوشاک  به سوی تولید داخلی و تشویق مردم به پرهیز از انتخاب و مصرف الگوهای بیگانه و تقویت اقتصاد مقاومتی با ایجاد اشتغال پایدار
  • ارج نهادن چهره‌های ماندگار هنر ، مد و صنعت لباس و نساجی و تشویق طراحان مستعد و تجلیل از دست اندرکاران موفق صنعت نساجی و تولید پوشاک داخلی
  • زمینه سازی برای ورود مفاهیم علمی و پژوهش های تخصصی و میان رشته ای به عرصه مد و لباس و فراهم کردن بستر آشنایی با تحولات مد و پوشاک در جهان
  • نشان دادن ظرفیت های حوزه صنعت مد، پوشاک و نساجی

۱-طراحی (مسابقه و نمایش)

  1. طراحی لباس:

الف: رقابتی

شرکت کنندگان با عناوین زیر در هر بخش مسابقه و نمایش می توانند شرکت نمایند.

۱- طراحان مستقل

۲- لباس های تولید شده (تن پوش جامع)   کاربردی

* تن پوش   جامع   لباسی است که دارای ویژگی های

 ج = جنس مناسب            الف= امنیت            م = مد        ع = عام   باشد.

نگاه راهبردی بر این استوار است لباسی که به تولید انبوه رسیده و به تن مردم ما می نشیند می باید جنس مناسب داشته و امنیت پوشش را تامین کند، طبق مد روز باشد و مورد مقبولیت عموم مردم قرار بگیرد.

■ شرایط شرکت در مسابقه

  1. ارسال تصاویر طرح اجرا شده به صورت رنگی د رقطع A4 از سه زاویه (روبه رو- پهلو – پشت) به همراه دو تصویر از مراحل اجرای کار (برش و  دوخت) الزامی است.
  2. استاندارد سایز لباس ها می بایست بر مبنای سایزهای ۳۸-۴۰ زنانه و ۵۰-۴۸ مردانه باشد .
  3. آثار ارسالی می بایست برای اولین بار در رویدادهای رسمی ارائه شده باشد. در صورت عدم توجه به این بند درهر مرحله از نمایش و مسابقه اثر مربوطه حذف خواهد شد.
  4. درآثار ارائه شده توجه به فرهنگ و  آناتومی پوشش حائز اهمیت است.
  5. توجه به عنصر خلاقیت درطرح های ارائه شده از ویژگی های لازم می با شد.
  6. هر طراح یا تولید کننده می تواند حداکثر با ۳ اثر درهر بخش مسابقه شرکت نماید.
  7. برای هر اثر ، مشخصات اثر و سایر توضیحاتی که طراح برای طرح مورد نظر ضروری می داند ارائه شود.
  8. آثار ارائه شده توسط هئیت داوران مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و در صورت کسب امتیاز به نمایش جشنواره راه خواهد یافت.
  9. طرح های ارائه شده در صورت انطباق با اهداف جشنواره قابل بررسی است.

۱۰-داوری در گروه طراحان مستقل و لباس های تولید شده دارای ویژگی های خاص خود بوده و مجزا انجام می شود.

۱۱-رعایت ضوابط و شاخص های طراحی و تولیدوتبلیغ در لباس اجتماع بانوان

معیارهای تخصصی طراحی لباس

  • در نظر گرفتن نگاه حرفه ای به آناتومی پوشش در طراحی لباس
  • خلاقیت ، نوآوری و ا بتکار در طرح و تناسب رنگ
  • روانشناسی طرح متناسب با نوع لباس
  • د قت درانتخاب صحیح پارچه با توجه به طرح و کاربرد لباس
  • استفاده از متد های الگوسازی روز، برای رسیدن به تن خور مناسب طرح نهایی اجرا شده
  • استفاده صحیح از تکنولوژی دوخت بر اساس پارچه و متریال مورد استفاده
  • استفاده از فناوری های نوین در پروسه تولید
  • استفاده از پارچه و محصولات تولید داخل درتهیه ی اثر ، امتیاز ویژه خواهد داشت
  • تطابق با شاخص های فرهنگ عمومی و نشانه های اسلامی و ایرانی درامتیاز و بررسی اثر شایان توجه است.

بخش های مسابقه :

  1. پوشاک بانوان
    1. اجتماع

۱-۱-۱ چادر و پوشش سر۲-۱-۱ مانتو و سایر پوشش اجتماع

  1. مجلسی و مناسبتی
  2. مشاغل

۲٫ پوشاک آقایان

۲-۱    اجتماع

۲-۲    مجلسی و مناسبتی 

ب: غیررقابتی

  1. در این جشنواره بخشی با عنوان آزاد با حضور طراحان حرفه ای و دارندگان خانه های مد(مزون ها) که تمایل به ارایه و نمایش آثار خود در بخش خارج از مسابقه دارند، اختصاص یافته است.

هیات داوران این بخش بر اساس رزومه و سوابق افراد نسبت به حضور و یا عدم حضور متقاضیان تصمیم خواهد گرفت.

ارایه آثار بر اساس موضوع اعلامی جشنواره بصورت مجموعه (کالکشن) حداقل دارای پنج طرح پس از احراز و تایید حضور الزامی است.

  1. ویترین ملی”

طراحان و تولید کنندگان حرفه ای دارای برند،که آثار آنها با کیفیت بالا به تولید انبوه رسیده است در این بخش شرکت خواهند کرد.

هیات داوران این بخش بر اساس رزومه متقاضیان و ظرفیت موجود تصمیم میگیرد.

  1. طراحی پارچه:

بمنظور بهره گیری هنر طراحی پارچه در تولیدات و همچنین همگامی طراحان و صنعت گران حوزه پارچه و اتکا به افزایش باور ملی در الگوو طرح های پارچه ایرانی و استفاده از جدید ترین تکنیک های رایج رقابت فعالان این حوزه به منصه ظهور خواهد رسید.

طراحی پارچه با رایانه:

 باهدف همگامی اموزش دانشگاه با بخش صنعت و استفاده از پارچه طراحی شده در سیستم های رایج چاپ در کارخانجات برگزار می شود.( ارائه نمونه چاپ شده الزامی نیست)

 طراحی پارچه با دست:

 باهدف  شناخت و استفاده از نقش مایه های ایرانی و کاربرد انها در انواع پارچه بمنظور ارایه  طرح ها در بخش صنعت برگزار می شود.( ارائه نمونه چاپ شده الزامی نیست)

 طراحی پارچه و تکنیک:

 در این بخش انواع  تکنیک های ایجاد نقش، چاپ ها ی دستی و دیجیتال، بافت و پارچه سازی ها  قابل ارایه خواهد بود  و محدودیتی در متراژ و ابعاد وجود ندارد.

شرایط شرکت در بخش مسابقه پارچه

  1.   طراحی در این بخش برای مصرف در انواع پوشاک اجتماع، مجلسی و مشاغل خواهد بود و نگرش تولید انبوه در طرح های ارایه شده الزامی است.

واحد طرح:    ۲۱*۲۸          واحد راپورت: A3

  1. محدودیتی در رنگ های به کار رفته در طرح وجود ندارد.

 آثار ارائه‌شده در هر مرحله توسط هیئت داوران مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و در صورت کسب امتیاز به مرحله بعد راه خواهد یافت.

  1. نتایج در هر مرحله ازطریق سایت جشنواره و در زمان اعلام‌شده به اطلاع شرکت‌کنندگان خواهد رسید.
  2. طرح‌های ارائه‌شده درصورت انطباق با اهداف جشنواره بررسی می‌شود.
  3. ارائه شناسنامه طرح شامل: منبع الهام، نوع راپورت، نوع تکنیک، کالیته رنگ، ابعاد راپورت و ابعاد اجرا الزامی است.
  4. هر طراح می‌تواند حداکثر با ۵ اثر، بدون تکرار در مسابقه شرکت کند.

۳/۱٫طراحی جواهرات و زیورآلات:

به منظور ترغیب طراحان فعال در صنعت زیورآلات در ارائه الگوی ایرانی اسلامی و افزایش سطح آگاهی طراحان جواهرو لباس ، این کمیته اقدام به برگزاری مسابقه طراحی در بخش رقابتی با موضوع خلیج فارس می نماید. بر این اساس کلیه روش ها و شکل های سه گانه مسابقه در چهارچوب موضوع اعلامی به انجام خواهد رسید.

  1. طرح های اولیه (Sketch) : طرح ها باید در قطع A3 ارائه شوند و در انتخاب روش و مواد اجرا محدودیتی وجود ندارد. علاوه بر موارد فوق الذکر در داوری آثار این رسته مواردی چون کیفیت راندو و نمایش فلز، گوهر و دیگر موارد مورد توجه هیئت داوران قرار میگیرد.
  2. طرح های سه بعدی رایانه ای (Render): در این بخش طراحان و مدل سازان از هر نرم افزار مدل سازی رایانه ای و موتور رندری می توانند استفاده نمایند. رندر باید در موقعیتی گرفته شده باشد که نمایانگر بیشترین جزئیات طرح باشد. بدیهی است علاوه بر موارد کلی ذکر شده، در داوری آثار این رسته علاوه بر معیارهای کلی طراحی ، کیفیت رندر نیز در نظر گرفته میشود.
  3. جواهرات و زیورآلات ساخته شده : به منظور ساخت قطعات می توان از تکنیک های دستی، ریخته گری و دیگر تکنیک های مرسوم در زرگری استفاده نمود. علاوه بر موارد کلی ذکر شده در داوری آثار در این بخش کیفیت ساخت نیز مورد توجه داوران قرار خواهد گرفت.

معیارهای تخصصی

  1. استفاده از عناصر ایرانی اسلامی درطرح
  2. رعایت اصول ارگونومی
  3. قابلیت تولید و رعایت استانداردهای فنی زرگری
  4. فلسفه طرح
  5. بهره گیری خلاقانه از مواد و گوهرها
  6. خلاقیت ، نوآوری و اصالت طرح
  7. توجه به موضوع اختصاصی مسابقه

هیأت داوران از تعداد ۱۰ نفر تشکیل شده است که سه نفر از صنعت طلا و جواهر و ۷ نفر از متخصصین رشته های مرتبط با طلا و جواهر و کارشناس دینی خواهند بود.

در این بخش طراحان طرح های خود را براساس زیورآلات روزمره با اولویت کاربری در اجتماع ارائه می نمایند.

هر هنرمند می تواند با حداکثر ۵ اثر در مجموع رسته های مختلف دراین بخش شرکت نماید.

طرح های ارائه شده در صورت انطباق با اهداف جشنواره بررسی خواهد شد.

آثار خارج از موضوع مسابقه مورد داوری قرار نخواهد گرفت.

 

۴/۱٫طراحی کیف و کفش:

زیبایی ظاهری و خوش پوشی فرد متناسب است با تمامی موارد که با ظاهر وی در ارتباط است از جمله پوشش پا و تجهیزات جنبی وی مانند کیف توجه به تمامی موارد مذکور یکی از اصولی است که یک طراح لباس باید بدان توجه داشته باشد در بخش کیف و کفش که بخشی مجزا از طراحی لباس نمی باشد توجه به زیبایی ظاهری و هارمونی طرح یکی از ارکان اصلی، مد نظر بوده است.

ویژگی های بخش مسابقه طراحی کیف و کفش:

  • ارائه طرح مد نظر به صورت دستی یا نرم افزاری حداقل در ابعاد A4 و حداکثر A3
  • جزییات طرح همچون تکنیک مورد استفاده در طراحی و جنس مواد پیشنهادی و رنگ بندی های مد نظر قید شود
  • از درج اسم و مواردی که باعث تشخیص طراح شود جدا خوداری شود در غیر اینصورت از بخش مسابقات طرح مذکور از بخش مسابقات حذف می گردد.
  • منبع الهام گیری در طراحی قید شود در صورت امکان عکس یا منبع الهام گیری درج شود

معیار های مد نظر در بخش داوری:

  • منطبق با فرهنگ اصیل اسلامی – ایرانی
  • به روز بودن و استفاده از معیارهای نوین طراحی
  • دوخت مناسب
  • استفاده از مواد با کیفیت
  • خلاقیت و نوآوری
  • رعایت اصول طراحی و ارگونومی پا

۵/۱٫مسابقه زنده طراحی لباس:

الف – متقاضیان شرکت در این بخش با گرایش لباس اجتماع بانوان میتوانند ضمن ثبت نام در سایت جشنواره آمادگی خود را در فرم ارایه شده اعلام نمایند و کلیه سوابق تخصصی خود و افراد گروه سه نفره  خود را متشکل از( طراح / الگو ساز / دوزنده )را به عنوان رزومه فعالیت و توانایی مشخص نمایند . هیات انتخاب پس از بررسی فرم های ارسالی و با در نظر گرفتن مندرجات اعلامی و اولویت متقاضیان نسبت به انتخاب گروه اقدام می نمایند و نتایج نهایی شرکت کنندگان از طریق سایت جشنواره به اطلاع متقاضیان خواهد رسید. در این بخش قرار است گروه های  مربوطه  در مدت سه روز برپایی کارگاه زنده طراحی و دوخت لباس  آثار خود را ارایه نمایند و در پایان گروه برگزیده به عنوان گروه برتر معرفی و در مراسم اختتامیه از ایشان تقدیر بعمل خواهند آمد .

ب- این مسابقه بصورت مجزا و مستقل برای تولید کنندگان و بنام نشان تجاری و یا موسسه تولیدی آنان نیز فراهم خواهد بود.

ج – این مسابقه بصورت مجزا و مستقل در حوزه محصولات عفاف و حجاب نیز برگزار خواهد شد.              

  1. – علمی، دانشگاهی:

بخش رقابتی: 

    الف ۱/  مقالات علمی و پژوهشی      الف ۲ / ارائه یافته ها و تجربیات کاربردی

        ب: پایان نامه   ج: طرح های پژوهشی    د: طراحی لباس ایرانی اسلامی بر روی کاغذ (طرح اولی):

            بخش غیر رقابتی:   الف: نشست های علمی و کار گاه های آموزشی

        ب: حضور مراکز  آموزشی و  دانشگاهی به منظور اریه دستاورد های نوین در حوزه مد و لباس

۱/۲بخش رقابتی

۱/۱/۲٫ مقالات علمی و پژوهشی: 

در این بخش تنها مقالاتی که با شرایط مقالات علمی و پژوهشی به شرح ذیل تالیف شده مورد پذیرش می باشد.

  1. موضوع مقالات متناسب با موضوع ذکر شده باشد.
  2. جنبه نو آوری و ابتکاری  مقاله مشهود بوده و قابلیت بهره برداری اجرایی داشته باشد.
  3. مقاله باید دارای بخش های چکیده، مقدمه، روش تحقیق، بدنه تحقیق شامل موضوعات مختلف،نتیجه، پی نوشت و فهرست منابع باشد و حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ کلمه باشد.
  4. پی نوشت های مقاله (اصلاحات و معادل ها ی واژه ها ، توضیحات و غیره) می باید در  متن به ترتیب شماره گذاری شده و در پایان مقاله و قبل از فهرست منابع تحت عنوان پی نوشت ها اعلام شود.
  5. تعداد عکس ها، نگاره ها، جداول و غیره حداکثر از ۱۵ عدد وبا کیفیت مناسب تهیه شوند .
  6. چکیده مقالات باید شامل بیان مساله، هدف چگونگی پژوهش، موضوعات مقاله و یافته های مهم و نتیجه باشداندازه چکیده فارسی۱۵۰ تا ۲۰۰ کلمه فارسی یا ۵۰۰ کلمه انگلیسی باشد.
  7. استفاده از هرگونه کادر یا تزئینات در صغحه اول یا سایر صفحات مقاله ممنوع است.
  8. نوشتار و مقاله ها باید تایپ شده در نرم افزار ورد به صورت فایل الکترونیک   و یا لوح فشرده به همراه فایل فرم ثبت نام تکمیل شده به ادرس الکترونیکی جشنواره  و یا به دبیر خانه بخش علمی و دانشگاهی جشنواره ارسال شود.
  9. مقالات در تمامی بخش ها و مراجع نباید بیشتر از ۱۵ صفحه باشد.
  10. محورهای مقالات میتواند در تمامی حوزه پوشاک باشد مانند: لباس، منسوجات، افزونه ها، کفش، و… باشد.
مطلب مرتبط:  فراخوان ورکشاپ آموزش ساخت لعاب اونتورین آموزشگاه هنرهای تجسمی «سبزآبی»

 نکته: مقالات برگزیده هیات داوران به نام نویسنده در مجلات علمی پژوهشی و کتاب مجموعه مقالات جشنواره فجر منتشر  خواهد شد.

محور های مقالات:

 در بخش  مقالات طراحی برای تولید مد و پوشش فاخر با کاربری جامعه و در نظر داشتن شاخص های ایرانی اسلامی و شان نظام جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید می باشد. بر این اساس محور های کلی مقالات در دو بخش اختصاصی و میان رشته ای با رویکردهایی متفاوت شامل: فرهنگی، دینی، اجتماعی، اقتصادی، علمی و دانشگاهی، فناوری های نوین و رقابت پذیر به شرح ذیل بوده و عناوین دیگر مندرج در سایت بنیاد ملی مد ولباس نیز از سوی دبیر خانه مورد پذیرش می باشد. از آنجا که لباس و مد موضوع چندوجهی می باشد و ارتباط مستقیم آن با موضوعات میان بخشی و تاثیر گذار در جامعه برکسی پوشیده نیست، لذا مقالاتی که در موضوعات میان رشته ای پرداخته و  ارائه راهکار های برای ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی  داشته باشد به صورت جداگانه بررسی و  به  مقالات برگزیده از رتبه اول تا سوم جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

رویکرد فرهنگی و اجتماعی

موضوعات اختصاصی

  1. جایگاه لباس ایرانی اسلامی در چشم انداز افق ۱۴۰۴
  2. مختصات مد و لباس در تناسب با سبک زندگی ایرانی اسلامی
  3. روش های کاربردی توسعه و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی
  4. شاخص های لباس ایرانی و اسلامی منطبق با آموزه های دینی
  5. تولید (لباس ایرانی) مکاتب جدید  در حوزه مد و لباس ایرانی اسلامی با تمرکز بر دانش و ظرفیت های لباس اقوام ایرانی
  6.  ذائقه سنجی مصرف مد و لباس در ایران بر اساس مقتضیات استانی
  7. طراحی خلاق  برای  حضور در عرصه تولید و توسعه پایدار
  8. مدیریت زنجیره ارزش و تامین در صنعت نساجی و پوشاک
  9. بهینه سازی افزایش راندمان خطوط تولید  پوشاک
  10. تعامل مؤثر صنایع پوشاک با مد و لباس
  11. نگرش سیستمی به صنعت مد و پوشاک با تأکید بر نقش دانشگاه، واحدهای صنفی و بازرگانی
  12. تعریف شاخص های علمی در خصوص نقش صنعت مد و لباس در ایران ۱۴۰۴
  13. نظام تبلیغاتی مد و لباس اسلامی و ایرانی منطبق با آموزه های دینی
  14. فناوری ها نوین و بین المللی در صنعت پوشاک و ملحقات (کفش، کیف، افزونه ها و …)
  15. پارچه های هوشمند و فناوریهای نوین در پوشاک کاربردی و چند منظوره ها
  16.  نورواستاتیک
  17. طراحی صنعتی و زنجیره ای پوشاک الگوسازی و سایزبندی
  18. ثمر بخشی و تاثیرات مدسازی ایرانی و اسلامی در جامعه کنونی
  19. تولید و تحلیل شاخص ها مد و لباس ایرانی اسلامی و توسعه و پیشرفت آن در جامعه کنونی

موضوعات میان رشته ای

  1. ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی با تاکید بر لباس
  2.  رویکرد روانشناسی مد و لباس
  3. بهداشت و پوشاک، لباس و هویت ملی
  4. فرهنگ اجتماعی و لباس
  5. تاثیرات  مد و لباس بر امنیت اجتماعی
  6. تاثیر پذیری متقابل فرهنگ اجتماعی و عمومی از صنعت مد و لباس
  7. مبانی دینی و فقهی در پوشش اسلامی ایرانی
  8. رویکرد جامعه شناسی در صنعت مد و لباس
  9. لباس و اقتصاد ملی
  10. نقش و جایگاه مد و لباس در اقتصاد ملی
  11. نقش مد و لباس در شاخص های اشتغال کشور و در سطح بین الملل
  12. نقش صنعت مد، لباس در پیشرانی سایر صنایع و حوزه های خدماتی
  13. تاثیر ملحقات لباس( زیورآلات/کیف و کفش) در مدسازی
  14. نقش تشکل ها و نهادهای غیردولتی در ثمربخشی فعالیت های مرتبط مد و لباس
  15. نقش مد و لباس در موضوع پدافند غیر عامل
  16. سایر موضوعات مندرج در سایت بنیاد ملی مد و لباس

۲/۱/۲٫ ارائه یافته ها و تجربیات کاربردی

این بخش شامل ارایه یافته های علمی، تجربی، کاربردی مرتبط با محور های جشنواره بوده و نویسندگان می توانند در قالب مقالات مروری، توصیفی،گزارش و یادداشت  به ارائه نظرات و دستاورد های پژوهشی و تجارب شخصی مطابق با محور های جشنواره پرداخته و افق های جدید  پیش رو را  ارائه نماید.

 ۳/۱/۲٫ پایان نامه:

در این بخش رساله های مقطع  کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری به صورت جداگانه مورد بررسی قرار خواهند گرفت و در هر مقطع  به برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد شایان ذکر است پایان نامه های ارسالی نباید در هیچ یک از دوره های پیشین جشنواره شرکت داده باشند و یا حایز رتبه از دیگر جشنواره های مربوطه باشند و تاریخ نگارش پایان نامه باید از سال  ۱۳۹۳به بعد باشد.

۴/۱/۲٫ طرح های پژوهشی:

با هدف ارتقای سطح علمی جشنواره و همچنین زمینه سازی و حمایت از تحقیقات پژوهشی که یکی از ارکان مهم در راستای تحقق اهداف جشنواره است این بخش جدید شکل گرفته است.

لذا از محققان، پژوهشگران دانشگاهی و حوزوی میان رشته ای مدو لباس دعوت می شود تا طرح نامه پژوهشی خود را با موضوعیت خاص مد ولباس ایرانی اسلامی و موضوعات میان رشته ای مدو لباس برای ارزیابی و داوری به دبیر خانه جشنواره ارسال کنند. براساس موازین نظام بودجه و اعتبارات جشنواره، برای یک تا سه عنوان از طرح نامه های برگزیده تخصیص اعتبار  انجام خواهد شد.

۵/۱/۲٫ طراحی لباس ایرانی اسلامی بر روی کاغذ  (طرح اولی):

در این بخش طراحی مد ایرانی اسلامی با  محوریت «طراحی لباس اجتماع با در نظر داشتن شاخص های زیبایی شناسی برای تولید انبوه» مد نظر می باشد. لاز م به ذکر است طرح  هایی که واجد امتیاز در بخش داوری باشند در طول نمایشگاه در معرض دید تولید کنندگان قرار خواهد گرفت و رایزنی های لازم برای تولید طرح منتخب انجام خواهد شد.

همچنین به سه نفر از برگزیدگان جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

شرایط ارسال آثار:

  1.  بر روی کاغذ با قطع A3  و   تکنیک آزاد  می باشد.
  2. لازم است جنسیت پارچه های استفاده شده در طراحی ذکر شود  و یا در صورت امکان نمونه پارچه ضمیمه شود.
  3. منبع ایده و الهام گرفته شده از طرح ذکر شود.
  4. در صورت  وجود نو آوری ،خلاقیت و کاربرد خاص  لباس حتما توضیح داده شود.
  5. طرح هایی که با کیف، کفش و ملحقات ست شده باشد  از امتیاز بیشتری برخوردار خواهند بود.

۲/۲غیر رقابتی:

برگزاری نشست های علمی و کارگاه های آموزشی :

   برگزاری نشست های علمی و کار گاه های آموزشی تلاشی در راستای  اغنای روحیه کاوشگری جامعه علمی – دانشگاهی و پژوهشگران در جهت  کسب معلومات و اطلاع از یافته های جدید در عرصه علم و دانش است. علاوه بر آن  برگزاری کارگاه آموزشی موجب تجمیع تجربیات و برقراری ارتباط مستقیم اساتید، پژوهشگران و علم آموزان  می باشد. لذا کمیته علمی و دانشگاهی با شناسایی نیاز های  آموزشی  با دعوت از اساتید، صاحب نظران، پیشکسوتان حوزه مد و لباس اقدام به برگزاری دوره های آموزشی می نماید.

مشخصات دقیق عنوان و زمان نشست ها  وکارگاه ها از طریق سایت قابل پی گیری خواهد بود.

حضور مراکز علمی و دانشگاهی:

 فضای نمایشگاهی و کارگاهی در هر یک از روزهای نمایشگاه طبق زمانبندی مشخص اعلامی، هر روز به یکی از  مراکز علمی آموزشی و دانشگاه ها  اختصاص می یابد که می توانند دستاورد ها و فعالیت های خودر را در آن روز  به نمایش بگذارند.

بنابراین شرکت کنندگان دانشگاه در روز حضور می توانند از این فرصت یک روزه برای برگزاری کارگاه از ایده تا اجرا، نشست های علمی، ارایه دستاورد های دانشگاهی، مسابقه دانشجویی و … بپردازند.

برپایی این بخش مشروط به اختصاص فضای کافی در مجموعه نمایشگاه خواهد بود.

  1. صنعت و فناوری های نوین:

۱/۳: نمایش

  1. نمایش انواع الیاف و نخ و کاربری آن در صنعت مد و پوشاک
  2. نمایش پارچه و عرضه انواع کالیته های پارچه ظریف و ضخیم و تنوع در الیاف مختلف
  3. نمایش تکنیکهای چاپ و پارچه سازی  و روشهای نوین
  4. نمایش نوآوری در طراح لباس و ارائه ماشین آلات مرتبط
  5. نمایش و ارائه اکسسوری پوشاک و اتیکت و برچسب های پوشاک
  6. نمایش یراق آلات پوشاک
  7. تغییرات و تکنیکهای دوخت و دوز با ماشین آلات مدرن روز دنیا
  8. نمایش و تکنیکهای بسته بندی و تجهیزات فروشگاهی

۲/۳: نشست ها و کارگاه های علمی

بر اساس ظرفیت های موجود حوزه های مختلف صنعت پارچه ولباس و ملحقات آن فهرست نشست ها و کارگاه های علمی در سایت جشنواره منتشر و اطلاع رسانی خواهد شد.

  1. بین الملل:

بخش بین‌الملل با رویکرد پژوهش‌محور به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین‌الملل و تأثیرگذاری الگوهای اسلامی و ایرانی در دنیا به‌ویژه کشورهای مسلمان، در این جشنواره فعالیت می‌کند.

طراحان کشورهایی که لباس‌های آن‌ها از نظر دینی و فرهنگی با لباس‌های ایرانی مشابهت دارند و به لحاظ شئونات قابل نمایش هستند در جشنواره امکان حضور دارند. بیان نگاه طراحان در جهان به آفرینش نقوش منسوجات و فرم‌های پوشش، بررسی چگونگی اندیشه‌ در طراحی و اجرای یک اثر پوششی، ایجاد فضایی برای ارائه طرح‌ها و ایده‌های طراحان با حضور کار‌شناسان، قیاس توانایی طراحان داخلی با طراحان بین‌المللی و آسیب‌شناسی طرح‌های موجود فعلی در جامعه، مهم‌ترین اهدافی است که این کمیته دنبال می‌کند.

اهداف مورد نظر در این بخش

۱ معرفی دستاورد‌ها و آثار طراحان و تولیدکنندگان لباس ملل دیگر به طراحان و تولیدکنندگان لباس کشورمان

  1. آشنا ساختن فعالان حوزه مد و لباس کشور با روندهای جاری در دنیای مد و لباس
  2. انتقال دانش و تجربه در حوزه‌های طراحی لباس، طراحی پارچه، تولید پوشاک و استفاده از فناوری‌های نوین در عرصه مد و لباس به داخل کشور
  3. آماده‌سازی طراحان و تولیدکنندگان حوزه مد و لباس کشور برای حضور در عرصه‌های تخصصی و بازارهای بین‌المللی حوزه مد و لباس
  4. ایجاد امکان ارتباط مستقیم میان فعالان حوزه مد و لباس کشور با فعالان این حوزه در دیگر جوامع و ملل.

۵-سازمان ها،انجمن ها،تشکل های مرتبط و موسسات هنری مد و لباس

در راستای معرفی دستاوردهای حوزه مد ولباس کشور سیاست هویت‌سازی و حمایت از فعالان این بخش و ایجاد تعامل و ارتباط حرفه‌ای بین اجزای صنعت مد و لباس و به دنبال اقدامات گسترده صورت گرفته توسط نهادهای دولتی و غیر دولتی راه‌اندازی انجمن ها و موسسات فرهنگی_هنری،اتحادیه ها ودستگاه های عضو کارگروه  مقرر شد این مراکز به صورت مستقل در هفتمین جشنواره مد و لباس فجر حضور یابند.

۱/۵. دستگاه های دولتی و نهادهای دولتی فعال

دستگاه های دولتی و نهادهای غیر دولتی فعال در حوزه مد ولباس کشور و عضو کارگروه ساماندهی مد ولباس و نهادهای مرتبط و یا بهره منداز خدمات این حوزه با ارایه در خواست و تایید ستاد برگزاری امکان حضور خواهند داشت.

۲/۵: موسسات و انجمن های هنری

معیارهای حضور در بخش موسسات و انجمن های هنری:

  • داشتن مجوز فعالیت در حوزه مد و لباس از کارگروه ساماندهی مد و لباس
  • فعال بودن در چارچوب اهداف تعیین‌شده
  • ارائه طرح‌های مناسب براساس ماموریت‌های اعلام‌شده
  • دارا بودن برنامه برای حضور در جشنواره
  • برنامه‌ریزی برای رونمایی از آثار احتمالی

۳/۵: برگزارکنندگان رویدادهای مد ولباس

برگزارکنندگان رویدادهای مد ولباس که در طول سال و با مجوز و هماهنگی کارگروه ساماندهی مد ولباس اقدام به برپایی رویدادهای مرتبط بصورت ملی و استانی نموده اند

۶-استان ها و اقوام (غیر متمرکز)

در این بخش هر یک از استان ها می توانند در استان مربوطه نسبت به برگزاری جشنواره فجر استانی خود اقدام نماید.

و انواع لباس های سنتی ،بومی و دستاوردها و طراحی های مد ولباس خود را ارایه دهند.همچنین علاقمندان می توانند با مراجعه به دفاتر کارگروه ساماندهی مد ولباس مستقر در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی محل سکونت خود اقدام به ثبت نام نمایند.علاوه بر آن شرایط حضور کلیه فعالان مد ولباس کشور در هفتمین جشنواره بین المللی مد ولباس فجر در تهران مهیا می باشد و بمنظور ثبت نام در کلیه بخش های می توانند به سایت جشنواره مراجعه کنند.

دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد ولباس در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی می توانند با در نظر گرفتن شاخص های زیر نسبت به انتشار فراخوان و جمع آوری آثار اقدام نمایند.

  • طراحی، تولید و عرضه لباس‌های محلی و کاربردی
  • طراحی، تولید و عرضه ملحقات لباس‌های محلی و کاربردی
  • نمایش چرخه تولید لباس‌های سنتی به صورت عملی و عینی
  • معرفی افراد و نخبگان حوزه مد و لباس استان متبوع و تکمیل بانک اطلاعات طراحان استان
  • نمایش کتب مرتبط، پایان‌نامه‌های دانشگاهی و کتاب‌شناسی تخصصی با موضوع مد و لباس
  • نمایش مجموعه مقالات و گزارش‌های تخصصی مد و لباس.

۷-عرضه محصولات کاربردی اسلامی_ایرانی

(با افتخار ساخت ایران)

 (فروش غیر متمرکز)

همزمان درسال اقتصاد مقاومتی و بهره مندی از ظرفیت های داخلی هفتمین جشنواره بین امللی مد ولباس فجر با همکاری و همیاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی،سازمان های صنعت معدن و تجارت استان ها ، اتحادیه های عضو کمیسیون تولید وتوزیع کارگروه ساماندهی مد ولباس کشور وهمچنین اتحادیه های صنفی تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک بصورت همزمان نسبت به فروش نمایشگاهی در مراکز عرضه خود اقدام می نموده و بستر لازم را برای دسترسی خرید محصولات اسلامی_ایرانی فراهم خواهند ساخت.

علاوه بر فهرست قبلی تایید شده دارندگان نشان با افتخار ساخت ایران در سراسر کشورمتقاضیان می توانند با مراجعه به اتحادیه های استانی مشمول طرح ، ادارات کل فر هنگ وارشاد اسلامی استان ها و سایت جشنواره در این طرح ثبت نام نمایند.

مراکز توزیع محصولات اسلامی_ایرانی از طریق سایت جشنواره و اعلام عمومی به اطلاع اقشار مختلف مردم خواهد رسید.

≡ شرایط و مقررات کلی

۱- شرکت در جشنواره مد و لباس فجر بر اساس بخش‌های مختلف، برای تمامی طراحان، تولیدکنندگان، عرضه‌کنندگان و فرهیختگان حوزه مد و لباس کشور آزاد است.

۲- کلیه متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت و یا مراجعه حضوری به دبیرخانه جشنواره و با طی مراحل اقدام به ثبت نام کنند.

۳- طرح‌ها و مدل‌های پوشش در بخش مسابقه می‌بایست ابداعی، ابتکاری، جدید و قابلیت تولید انبوه را داشته باشند.

۴- طرح‌های ارائه‌شده در تمام بخش‌ها می‌بایست مطابق با موازین اسلامی، فرهنگ و هویت ایرانی باشند.

۵ -کلیه طرح‌های برگزیده جشنواره مطابق با ماده ۴ قانون ساماندهی مد و لباس مشمول حمایت قانونی حقوق مولفان و مصنفان خواهند بود و بنابر درخواست متقاضی، پروانه مالکیت معنوی اعطا خواهد شد.

۶-به کلیه شرکت‌کنندگان که آثارشان به جشنواره راه یابد گواهی شرکت درجشنواره تعلق خواهد گرفت.

۷- متقاضیان حضور در جشنواره می‌بایست نسبت به تکمیل فرم‌های ثبت‌نام در بخش مورد نظر اقدام کنند.

۸- واجدین شرایط دریافت غرفه مستقل و یا عمومی و شرکت‌کنندگان می‌بایست سایر شرایط حضور در نمایشگاه را که پس از اعلام پذیرش و ثبت نام منعکس خواهد شد رعایت کنند.

۹-در صورت به حد نصاب نرسیدن هریک از بخش‌ها، دبیرخانه جشنواره مجاز به حذف آن بخش خواهد بود.

۱۰- کارگروه ساماندهی مد و لباس مجاز است از اثر تحویلی تصویربرداری و به صلاحدید خود از آن در بخش های مختلف مانند نمایش یا ژورنال استفاده کند.

۱۱- کلیه شرکت‌کنندگان می‌بایست نسبت به تحویل آثار خود به دبیرخانه و دریافت آن در زمان‌بندی که توسط دبیرخانه جشنواره اعلام می‌شود اقدام کنند؛ در غیر این صورت دبیرخانه جشنواره هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال آثار تحویلی نخواهد داشت.

تقویم اجرایی و نشانی دبیرخانه

زمان ثبت نام:

آغاز ۲۸/۷/۱۳۹۶پایان ۳۰/۹/۱۳۹۶

نتایج این بخش از طریق سایت جشنواره به نشانی www.iranmode.com اطلاع رسانی می شود.

نشانی دبیرخانه: تهران، چهارراه کالج، جنب پمپ بنزین، کوچه هلال احمر، پلاک ۶

شماره تماس: ۰۲۱۶۶۷۲۲۳۱۲

نمابر: ۰۲۱۶۶۷۲۲۳۱۳

نشانی پایگاه ثبت نام و اطلاع رسانی جشنواره www.iranmode.com

زمان و مکان برگزاری متعاقبا اعلام خواهد شد.

دسته بندی ها: فراخوان, فراخوان پژوهش, فراخوان رایگان, فراخوان مقاله, فراخوان هنری

دیدگاه ها