جستجو

فراخوان هفتمین دوسالانه ملی مجسمه‌سازی معاصر تهران منتشر شد.

■ مهلت: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ ■

اداره کل هنرهای تجسمی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با همکاری انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران و مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، هفتمین دوسالانه ملی مجسمه‌سازی معاصر تهران را در تاریخ ۱۴ شهریورماه تا ۳۰ مهرماه ۱۳۹۶ در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌نماید. دورنمای برگزاری این دوسالانه ایجاد بستری مناسب برای معرفی سویه پیشرو و بالنده هنر مجسمه سازی معاصر ایران است که در شرایط متکثر و گونه‌گون مجسمه‌سازی امروز جهان با تلفیق راهبردهای هنری و اندیشگی، به خلق آثاری ویژه و متمایز بیانجامد تا بتواند شایسته تعامل هنرمندانه با دنیای هنر معاصر باشد. این دوسالانه با تعریف درونمایه‌ای نظری بر آن است تا روند فکری در آفرینش و نیز خوانش آثار را تشویق کند. درونمایه (تم) در حکمِ اساس نظری این رویداد، از یک سو معیاری مهم برای انتخاب و چینش آثار پیش می‌نهد، و از سوی دیگر افقی خاص برای فهم و خوانش آثار ترسیم خواهد کرد. در چنین دورنمایی، دوسالانه هفتم آثاری را که شکل‌گیری آنها ماحصل روندی مستمر و هنرمندانه بوده و دارای اصالت ایده و ماهیتی پویا و خلاق باشند را ارزشمند می‌داند و می‌کوشد بهترین شرایط را برای نمایش و هم‌نشینی این آثار فراهم کند.

درونمایه دوسالانه: «وضعیت»
مجسمه‌سازی کهن‌ترین و هم‌زمان نوآورترین قالب هنری جهان است. رسانه‌ای که به‌واسطه خصلت‌هایی چون ویژگی سه‌بعدی‌، گسترش در محیط، سیطره بر فضای ملموس، بدنمندی، و ادغام زمان، «تجسد هنری فضا» است. در کشور ما، مجسمه‌سازی هرچند شاخه‌ای نوپا است، در عرصه تجارب هنری رشدی چشمگیر داشته، در پیوند با جامعه موفق بوده، و از سویی پویاترین دوسالانه‌های هنری ایران را رقم زده است.
امروز، هنرمند ایرانی در وضعیتی به آفرینشگری می‌پردازد که پیوسته خاستگاه و دغدغه‌های وطنی خود را در نسبت با تحولات برق‌آسای جامعۀ جهانی و موج فراگیر «جهانی‌شدن» می‌سنجد. از‌یک‌سو «وضعیتی» که هنرمند ایرانی در آن قرار گرفته پیوندی مستقیم با تسلسل اندیشه غربی ندارد و از سوی دیگر، خاطره قومی‌ هنرمند ایرانی رنگ‌باخته و پیوند او با سنن تصویری زادگاهش تا حد زیادی گسیخته است. سنت‌ها و باورهای دیرینه شناور شده‌اند و تصوری چندپاره از هستی جای آنها را گرفته است. در ترکیب چندپاره جهان امروز همه فرهنگ‌‌ها ماهیتی دورگه یافته‌اند و صورتی موزاییک‌وار را رقم زده‌‌اند.
هنرمند معاصر در قلمرو هنر تفسیرگر چنین وضعیتی است. او در پی یافتن راهی برای گفت‌وگوی ثمربخش با گذشته خود و نیز دیگر فرهنگ‌ها است، چنان که در مسیر آفرینش هنری برایش بارآور باشد. هنرمند چگونه می‌تواند، به تعبیر بودلر، بازنمایی زمان حال ابدیت را از زمان گذرا استخراج کند؟ و همچنان که نگاهی به سوی آینده دارد گذشته را از نظر دور ندارد، و به زبانی آگاه از تحولات تاریخی هنر سخن بگوید؟
«وضعیت» ویژگی مشترک هنرمندان معاصر ما و تأمل بر آن ضرورتی فراگیر و امروزین است. «وضعیت» افقی است که رخداد هفتمین دوسالانه در آن ترسیم و آثار در آن خوانش خواهند شد. دورنمای این گزینش را این پرسش رقم می‌زند که هنرمند امروزی چگونه می‌تواند با نگاه نقادانه و ژرفانگر رشته‌ای را بازیابدکه تجربه امروزش را به گذشته‌ و در عین حال به جهان چندپاره معاصرگره بزند.
* شرح کامل درونمایه ( تِم ) در سایت دوسالانه قابل رویت است.

ارکان دوسالانه هفتم:
رئیس شورای سیاستگذاری: مجید ملانوروزی
اعضای شورای سیاستگذاری: ریما اسلام مسلک، محمد پرویزی، هلیا دارابی، کامبیز صبری، کورش گلناری، محمود محرومی، بهداد لاهوتی.
دبیر دوسالانه: کورش گلناری
دبیر اجرایی: بهداد لاهوتی
دبیر همایش: هلیا دارابی

شورای انتخاب آثار:
ریما اسلام مسلک، محمد پرویزی، هلیا دارابی، کامبیز صبری، محمود محرومی.
هیئت داوران دوسالانه در اطلاعیه‌های آتی اعلام خواهد شد.

شرایط اولیه ثبت نام:
برای ثبت نام و شرکت در دوسالانه داشتن حداقل یکی از موارد زیر ضروری است:
– سابقه برگزاری حداقل یک نمایشگاه انفرادی در حوزه مجسمه‌سازی یا هنر چندرسانه‌ای طی پنج سال اخیر.
– کسب جایزه یا تقدیر از جشنواره‌ها یا دوسالانه‌‌های داخلی یا بین‌المللی.
– شرکت در حداقل دو دوسالانه ملی یا بین‌المللی مجسمه‌سازی.
-فارغ‌التحصیلی در رشته مجسمه‌سازی یا عضویت انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران.

شرایط ارائه آثار:
– طرح‌های ارائه شده لازم است با توضیحات اجرایی و نیز بیانیه و مبانی نظری هنرمند همراه باشد.
– هنرمندان در استفاده از انواع کارماده‌‌ها، رسانه‌ها و شیوه‌های بیانی معاصر امروز آزادند. با توجه به امکانات فضایی موزه هنرهای معاصر تهران، مکان‌ویژگی در طراحی آثار تشویق می‌شود. از این رو لازم است هنرمندان مستندات طرح‌های پیشنهادی خود را با توضیحات کامل همراه با بیانیه اثر بارگزاری کنند تا جزئیات اجرایی در شورای انتخاب بررسی شود.
– آثار خودایستا باید دارای استحکام و مقاومتی باشند که در جابه‌جایی‌ها آسیب نبینند.
– چیدمان‌ها و آثار مکان‌محور باید از پایداری لازم تا پایان نمایشگاه برخوردار باشند (مگر این که روند تغییر جزئی از ایده اثر باشد).
* بدیهی است آثار منتخب در زمان تحویل، چنانچه از کیفیت لازم برای شرکت در نمایشگاه برخوردار نباشند حذف خواهند شد.
* تصمیم‌گیری نهایی درباره مکان و چگونگی نصب چیدمان‌ها و آثار مکان محور، بر عهده دبیر دوسالانه است که با هماهنگی با هنرمندان انجام خواهد پذیرفت.

گاه‌شمار:
انتشار فراخوان: ۹ اسفند ماه ۱۳۹۵
ثبت نام و ارائه آثار پیشنهادی: ۵ خرداد تا ۲۵ خرداد ۱۳۹۶، شامل سه بخش زیر:
– ثبت نام در پایگاه اینترنتی mojassame.2salane.ir و ارائه رزومه و مستندات به همراه بارگزاری ۵ نمونه اثر از یک مجموعه آثار هنرمند مربوط به ۵ سال اخیر.
– بارگزاری ۳ اثر پیشنهادی در ارتباط با درونمایه به‌صورت عکس از ماکت یا تصویر سه‌بعدی همراه با مقیاس انسانی از گویاترین زوایای آثار.
– بارگزاری بیانیه و مبانی فکری آثار پیشنهادی.
اعلام آثار راه‌یافته به نمایشگاه: ۵ تیرماه ۱۳۹۶
دریافت آثار: ۴ الی ۶ شهریورماه ۱۳۹۶
افتتاحیه: ۱۴ شهریورماه ۱۳۹۶
اختتامیه: ۲۰ مهرماه ۱۳۹۶

برگزیدگان دوسالانه هفتم مجسمه‌سازی معاصر تهران:
هیئت داوران دوسالانه از بین آثار راه یافته، ۳ اثر را به عنوان برگزیدگان نهایی و یک اثر را به عنوان جایزه ویژه هیئت داوران معرفی خواهد کرد.

جوایز:
برگزیده نخست: دیپلم افتخار، تندیس دوسالانه، اقامت دوماهه هنری شهرک هنرمندان پاریس و دویست میلیون ریال جایزه نقدی.
دوم: دیپلم افتخار، تندیس دوسالانه، اقامت دوماهه هنری شهرک هنرمندان پاریس و یکصد و پنجاه میلیون ریال جایزه نقدی.
سوم: دیپلم افتخار، تندیس دوسالانه، اقامت دوماهه هنری شهرک هنرمندان پاریس و صد میلیون ریال جایزه نقدی.
جایزه ویژه هیئت داوران: تندیس دوسالانه، اقامت دوماهه هنری شهرک هنرمندان پاریس و هشتاد میلیون ریال جایزه نقدی.
به تمام هنرمندان راه یافته به نمایشگاه، گواهی شرکت و کتاب دوسالانه، اعطا خواهد شد.

همایش بین‌المللی هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی معاصر تهران:
همایش بین‌المللی هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی معاصر تهران با هدف گسترش افق‌های اندیشگی دوسالانه، کمک به تبیین درونمایه، و گشودن منظرهای نو در حوزۀ پژوهش و آموزش مجسمه‌سازی کشور، در قالب تعدادی درسگفتار، ‌نشست‌، همایش، نمایش فیلم و انتشار کتاب طراحی شده است. این همایش در راستای سیاست‌های کلی دوسالانه هفتم مبنی بر افزایش بازه زمانی فعالیت اندیشگی دوسالانه، حفظ پویایی جامعه هنری در ارتباط با دوسالانه، و کار نظری ماندگار، در محدوده زمانی پس از اعلام فراخوان تا پایان دوسالانه تداوم خواهد داشت تا به برقراری پیوستگی معنایی دوسالانه کمک کند.
* این دوسالانه به پاس یک عمر فعالیت پویا و سازنده استاد ویکتور دارش در آموزش هنری و جان بخشیدن دوباره به رشته دانشگاهی مجسمه‌سازی بخشی را به نکوداشت و تقدیر از ایشان اختصاص خواهد داد.

سایر موارد:
– دبیرخانه دوسالانه اجازه استفاده از تصاویر آثار راه‌یافته را برای استفاده در کتاب، بروشور، کاتالوگ، پوستر‌، سایت‌ و موارد مشابه خواهد داشت.
– محل استقرار نهایی آثار در نمایشگاه، بر اساس تصمیم دبیر دوسالانه تعیین می‌شود و بدیهی است اعتراض، جابه‌جایی و انصراف در زمان برگزاری نمایشگاه پذیرفته نخواهد شد.
– برای پیشگیری از هرگونه صدمه به اثر، همکاری صاحب اثر با برگزارکنندگان جهت اتخاذ تدابیر لازم برای محافظت اثر ضروری است.
– آثار پس از پایان زمان دوسالانه حداکثر ظرف یک هفته به هنرمندان تحویل می‌شود. پس از این زمان هیچ‌گونه مسئولیتی برعهده برگزارکنندگان نخواهد بود.
– کتاب دوسالانه از آثار راه‌یافته به دوسالانه منتشر خواهد شد و به هنرمندانی که اثرشان به دوسالانه راه یافته باشد، یک‌ نسخه اهدا می‌گردد.
– تصمیم‌گیری درباره موارد پیش‌بینی نشده، بر عهده دبیر دوسالانه خواهد بود.

 

فقط به آفرینش اثر فکر کنید!

فستیوارت ثبت نام شما را انجام می‌دهد.

می‌توانید از خدمات ویژه‌ی «دپارتمان‌های تخصصی فستیوارت» برای ثبت‌نام، واریز و دریافت هزینه‌های ارزی، ترجمه‌ی متون ادبی، طراحی پورتفولیو، پوستر و … استفاده کنید.

اینجا کلیک کنید.
این خبر را برای دیگران بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب مهم این صفحه