جستجو

فراخوان بین المللی معماری ساخت اردوگاه پساجنگی موصل منتشر شد.

■ مهلت: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ ■

■ در خبر منتشر شده در وبسایت معماری آنلاین درباره موضوع این فراخوان می خوانیم از زمان ظهور و قدرت‌گیری داعش در خاورمیانه، جهان شاهدِ بدترین نمونه‌های کشتار و بربریت در تاریخ معاصر خود بوده است. نسل‌کشی و آواره شدن جمعیت زیادی از پناهجویان در کنار تخریب بسیاری از آثار باستانی و فرهنگی کشورهای درگیر جنگ، از جمله تبعات پدیده‌ی داعش هستند. در این میان، مصیبت واقعی و چیزی که بیش از هر چیز دیگری جامعه جهانی را متاثر کرده است، رنج و دردی است که صدها هزار نفر از شهروندان سوریه و عراق در مسیر فرار از شهرها و خانه‌هایشان متحمل شده‌اند.

■ پس از آزادسازی موصل به دست ارتش عراق، «Archstorming» مصمم شده است برای تسکین درد ساکنین و آوارگان موصل -شهری که بیشترین خرابی در نبرد با داعش را به خود دیده است- مسابقه‌ی «موصل، اردوگاه پساجنگی[۱]» را برگزار کند.

■ با ویران و غارت کردن بسیاری از مکان‌های مذهبی، یادمان‌ها، بناهای تاریخی-مذهبی و همچنین آثار هنری متعلق به ادیان و فرهنگ‌های مختلف که اغلب به عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده بودند، داعش دشمن ناخوانده‌ی معماری منطقه محسوب می‌شود. متاسفانه پیش از این نیز در طول تاریخ  شاهد تخریب بناهای تاریخی و اماکن مذهبی ادیان دیگر توسط دولت‌ها و گروه‌های مخالف بوده‌ایم که می‌خواسته‌اند عقاید خود را به مردم تحمیل کنند؛ اما این ویرانه‌سازی‌ها در قیاس با شدت و نظام‌مندیِ تخریب‌های داعش، ناچیزند.

■ با خاموش شدن آتش جنگ در موصل، با بازگشت هزاران مهاجر به خیابان‌ها و محلات، زندگی در شهر دوباره جوانه زده است، البته مهاجرانی که اکنون در شهر خود آواره هستند. حالا وقت آن است که درباره‌ی آینده‌ی انها فکر کنیم.

≡ شرایط (معماری) مسابقه:

■ در این مسابقه شرکت‌کنندگان باید زیرساختی طراحی کنند برای پناه‌دادن به همه‌ی پناهجویانی که خواهان بازگشت به شهر خود هستند. این پناهگاه‌ها می‌بایست در مدتی که خانه‌های مردم در حال بازسازی است و شهر دوباره قابل سکونت می‌شود، امکان پذیرایی از شهروندان موصل و آوارگانی که به موصل بازگشته‌اند را داشته باشند.

■ سایت پروژه در کرانه‌های رود دجله قرار دارد. شرکت‌کنندگان می‌توانند سایت دلخواه خود را در محدوده‌ی مشخص شده انتخاب کنند.

این پروژه باید چیزی بیشتر از یک اردوگاه موقت باشد. باید جایی باشد التیام بخشِ رنج‌های ناشی از این نبرد وحشتناک، محلی برای گردهمایی دوباره‌ی خانواده‌هایی که جنگ میان آن‌ها فاصله انداخته است، و کمک کند مردم به زندگی سابق خود برگردند. به طور کلی، فضایی باشد که امکان شکل‌گیری جامعه‌ای جدید را فراهم آورد؛ جامعه‌ای که مدافع هم‌زیستی مسالمت‌آمیز باشد، از اشتباهات گذشته درس بگیرد و نفرت و تحمل‌ناپذیری را از بین ببرد.

به منظور ارائه‌ی بهتر خدمات، طرح مورد نظر باید دو عرصه‌ی مجزا داشته باشد. عرصه‌ی اول که «کمک‌های اولیه‌ بشر دوستانه[۲]» نامیده می‌شود، وظیفه‌ی پذیرش و مراقبت از پناهجویانی که به موصل بازگشته‌اند را دارد. این بخش شامل فضای ثبت نام از افراد و خانواده‌ها به منظور پیدا کردن دیگر اعضای خانواده، مرکز مراقبت‌های اولیه پزشکی و واکسیناسیون، مرکز مشاوره و مراقبت‌های روانشناسی، بخش مسکونی اردوگاه با ظرفیت بالا، مناطق ذخیره سازی و پخش موارد ضروری زندگی (خوراک، تشک و …)، غذاخوری، محلی برای انجام امور دینی و همچنین فضای مناسب ورزش و گذراندن اوقات فراغت، باشد.

عرصه‌ی دوم پروژه که «منطقه بازگشت به شهر[۳]» نامیده می‌شود، بنا دارد تا پناهجویان را بعد از مدت‌ها رنج و آوارگی، به جامعه بازگرداند. در واقع هدف بخش دوم تضمین آینده‌ای امن برای خانواده‌هایی است که نیازهای اولیه‌ی آن‌ها در بخش اول برآورده شده‌است. این بخش می‌بایست شامل مسکن برای هر خانوار، مراکز آموزشی برای کودکان و بزرگسالان، بیمارستان و مراکز درمانی، فضای سبز، پارک و فضای عمومی، مساجد و اماکن مذهبی و همچنین مجموعه‌ای از بازارها و مراکز اداری که شهروندان کسب و کار سابق خود را از سر بگیرند و نیازهای ساکنین را نیز برطرف کنند، باشد.

انتخاب نوع و تعداد خدمات و امکانات ارائه شده در قسمت‌های ذکر شده آزاد و به عهده شرکت‌کنندگان می‌باشد. ظرفیت پروژه در قسمت اول هزار نفر و در قسمت دوم۲۵۰ واحد منزل مسکونی در نظر گرفته شده است.

دیاگرام‌های زیر (امکانات مورد نیاز برای پروژه) را به عنوان راهنما نیز می‌توان استفاده کرد.

 

 

شرایط شرکت‌کننده‌ها

افراد داوطلب شرکت در مسابقه به صورت انفرادی و یا گروهی (گروه‌های حداکثر چهار نفری)، به شرط داشتن حداقل ۱۸ سال سن، می‌توانند در این مسابقه شرکت نمایند. تمامی دانشجویان یا فارغ التحصیلان رشته‌های معماری، عکاسی، فلسفه، جامعه شناسی و دیگر رشته‌های مرتبط، بدون توجه به ملیت و محل سکونت، امکان شرکت در این مسابقه را دارند.

حضور فارغ التحصیل یا دانشجوی رشته‌ی معماری در گروه‌ها اجباری نیست.

هزینه‌ی ثبت نام به ازای هر تیم دریافت می‌شود. افراد متقاضی برای ارسال بیش از یک اثر، می‌بایست به تعداد پروپوزال‌های خود ثبت نام کرده و هزینه را به ازای هر بار ثبت نام، کامل پرداخت نمایند.

زبان شرک در مسابقه:

انگلیسی

مهلت نهایی ثبت‌نام:

آخرین مهلت ثبت نام و ارسال آثار روز ششم دسامبر ۲۰۱۷، پانزده آذر ۱۳۹۶ است.

اطلاعات بیشتر


[۱] Mosul Post-war camp

[۲] Urgent Humanitarian Aid

[۳] City Reintegration Zone

تقویم:

 

تاریخ (میلادی)

تاریخ (شمسی)

هزینه ثبت نام*

یورو

تومان

ثبت‌نام زودهنگام

۲۱ اگوست ۲۰۱۷ تا ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۷

۳۰ مرداد تا ۵ مهر ۱۳۹۶

۴۰ یورو

۲۰۰هزارتومان

ثبت‌نام استاندارد

۲۸ سپتامبر تا ۱ نوامبر ۲۰۱۷

۶ مهر تا ۱۰ آبان ۱۳۹۶

۶۰ یورو

۲۸۵ هزارتومان

ثبت‌نام دیر

۲ نوامبر تا ۶ دسامبر ۲۰۱۷

۱۱ آبان تا ۱۵ آذر ۱۳۹۶

۸۰ یورو

۳۸۰ هزارتومان

مهلت ارسال آثار

۶ دسامبر ۲۰۱۷

۱۵ آذر ۱۳۹۶

 

اعلام برندگان

۳ ژانویه ۲۰۱۸

۱۳ دی ۱۳۹۶

*به تمامی هزینه‌های فوق برای ثبت نام، ۲۱٪ مالیات بر ارزش افزوده اضافه می‌گردد.

جوایز:

در مجموع مقدار ۵۷۰۰ یورو جایزه برای نفرات برتر در نظر گرفته شده است که به شرح زیر بین برندگان تقسیم خواهد شد:

  1. نفر اول: ۴۰۰۰ یورو معادل ۱۹ میلیون تومان
  2. نفر دوم: ۱۰۰۰ یورو معادل ۴٫۸ میلیون تومان
  3. نفر سوم: ۵۰۰ یورو معادل ۲٫۴ میلیون تومان

بهترین اثر از نگاه مردم: ۲۰۰ یورو معادل ۹۶۰ هزار تومان

ده لوح تقدیر

 

فقط به آفرینش اثر فکر کنید!

فستیوارت ثبت نام شما را انجام می‌دهد.

می‌توانید از خدمات ویژه‌ی «دپارتمان‌های تخصصی فستیوارت» برای ثبت‌نام، واریز و دریافت هزینه‌های ارزی، ترجمه‌ی متون ادبی، طراحی پورتفولیو، پوستر و … استفاده کنید.

اینجا کلیک کنید.
این خبر را برای دیگران بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب مهم این صفحه