جستجو

فراخوان بین المللی چهاردهمین دوره جایزه معماری آقاخان ۲۰۱۷-۲۰۱۹ منتشر شد.

  • مهلت: ۸ آبان ۱۳۹۷

به گزارش فستیوارت بر اساس خبر منتشر شده در آبگینه، جایزه معماری آقاخان بخشی از تلاش های کریم آقاخان برای فرهنگ است که طیف گسترده ای از فعالیت‌های مختلف را با هدف حفظ و ارتقا میراث فرهنگی و معنوی جوامع اسلامی شامل می‌شود. جایزه معماری آقاخان هر سه سال یک بار از سوی شبکه توسعه آقاخان یا AKDN به پروژه‌‌ی یک یا چند معمار زنده که دارای استانداردهای ویژه در معماری، شیوه‌های برنامه ریزی صحیح، حفظ ارزش‌های تاریخی و معماری منظر باشد،‌ اعطا می‌شود.

جایزه معماری آقاخان در سال ۱۹۷۷ میلادی از سوی کریم آقاخان پایه گذاری شده است و تاکنون سیزده دوره را با موفقیت پشت سر گذاشته است و بیش از ۹۰۰۰ پروژه در سراسر جهان مورد بررسی قرار گرفته است که تا به امروز ۱۱۰ پروژه توسط هیئت داوران برای دریافت جایزه‌ی معماری آقاخان کاندید شده‌اند. جایزه معماری آقاخان از نظر مالی، برترین جایزه معماری در جهان به‌شمار می‌آید. بد نیست بدانید به برنده‌ی این جایزه، یک میلیون دلار آمریکا داده می‌شود. توجه داشته باشید جایزه معماری آقاخان بر خلاف جایزه پریتزکر، بر روی شیوه‌های بومی و اسلامی و نیز راهکارهای معماری کهن و نوین در توسعه جهان سوم نیز تمرکز دارد.

سوابق جایزه

جایزه ویژه بنیاد آقاخان تا‌کنون به سه معمار شاخص که عبارتند از رفعت چادرجی، حسن فتحی و جفری باوا اهدا شده است. از طرح‌های معماری دریافت‌کننده این جایزه می‌توان به برج‌های دوقلوی پتروناس در مالزی، کتابخانه اسکندریه در مصر، مسجد العباس در یمن، احیای شهر تاریخی بیت المقدس و… اشاره کرد. همچنین جایزه معماری آقاخان به برخی از طرح‌ها و پروژه‌های معماری و مرمت انجام شده در ایران نیز تعلق گرفته است که عبارتند از پروژه بازسازی بازار تبریز، طراحی پل طبیعت تهران، پناهگاه ساخته شده با کیسه شنی، شوشتر نو، باغ فردوسی در تهران، مرمت چهلستون، هشت بهشت و عالی قاپو در اصفهان و احیای چند بنای تاریخی در اصفهان و یزد و…

یکی از برنامه های شبکه توسعه آقاخان یا AKDN، توجه به شهرهای تاریخی جهان اسلام به منظور احیای این شهرها، هم از لحاظ فرهنگی و هم از لحاظ اجتماعی و اقتصادی است. این بنیاد در طول یک دهه‌ی گذشته، عملیات بازسازی مناطق تاریخی گوناگونی را از جمله در کشورهای مصر، افغانستان، سوریه، هند، پاکستان، مالی، تاجیکستان، تانزانیا و بوسنی و هرزگوین را در دستور کار خود قرار داده است. در حوزه‌ی موزه‌ها نیز،‌ برنامه‌ی توسعه‌ی تعدادی از پروژه‌های موزه و نمایشگاهی از جمله موزه آقاخان در تورنتو کانادا در دستور کار قرار دارد. همچنین حوزه‌ی موسیقی شبکه توسعه آقاخان نیز از نوازندگان سنتی جوامع مسلمان با هدف حفظ، انتقال و گسترش بیشتر موسیقی سنتی حمایت می‌کند.

شرایط شرکت در مسابقه

و اما سرانجام فراخوان چهاردهمین دوره جایزه معماری آقاخان (۲۰۱۹-۲۰۱۷) منتشر شد. جهت حضور در این جایزه بایستی پروژه ارسالی شما، سه شرط اساسی را داشته باشید:

  1. پروژه شما بین ۱ ژانویه ۲۰۱۲ میلادی تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۷ میلادی ساخته شده باشد.
  2. حداقل یک سال از سکونت افراد و بهره برداری از پروژه شما گذشته باشد.
  3. پروژه شما در کشورهای جهان اسلام بوده و قابلیت بازدید داشته باشد.

زمان بندی

  • تمام پروژه‌های ساخته شده از طراحی یک ایستگاه اتوبوس تا طراحی آسمان‌خراش‌های بزرگ می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند. همچنین در این دوره از جایزه معماری آقاخان آثاری که به منظر روستایی و فضاهای عمومی شهری توجه کرده باشند، تشویق ویژه خواهند شد. آخرین مهلت ارسال آثار روز ۳۰ اکتبر ۲۰۱۸ میلادی برابر با ۸ آبان ۱۳۹۷ شمسی ـ مصادف با اربعین حسینی-تعطیل رسمی ـ است.
دانلودها
  • برای دانلود فراخوان اینجا کلیک کنید.
  • برای دانلود فرم ثبت نام مسابقه اینجا کلیک کنید.

فقط به آفرینش اثر فکر کنید!

فستیوارت ثبت نام شما را انجام می‌دهد.

می‌توانید از خدمات ویژه‌ی «دپارتمان‌های تخصصی فستیوارت» برای ثبت‌نام، واریز و دریافت هزینه‌های ارزی، ترجمه‌ی متون ادبی، طراحی پورتفولیو، پوستر و … استفاده کنید.

اینجا کلیک کنید.
این خبر را برای دیگران بفرستید:

3 پاسخ

  1. سلام آقا یا خانم روشنک بهتر هست قبل ازاینکه پاسخی عجولانه از دیدگاه یک نقشه کش بدهید . به نمونه موردی پل های عابرپیاده حیرت آور کابلی در کشورهایی که ۴ سال با همکاری ۲۰۰ نفر متخصص فکر و مطالعه میکنند یه نگاهی بی طرفانه می کردید .
    سپس کانسپت شون رو با ایده های بیو مور فیک و یا سایر سبک های معمارانه با حداقل هزینه و مصالح اجرا میکنند . ما ۳۳ پل اصفهان را را داریم بهترین شاهکار معماری در جهان والگو با تفکر ریاضی دان ها و به عبارتی ( همه چیز ) دانهای فیلسوف .
    مطالعات روانشناسی محیط این پل (طبیعت ) شما توسط چه کسی انجام شده و یا شما فکر کردید . علامه دهر هستید . کسی از شما بالاتر نیست . لطفا به پل آویز عابر پیاده میلنیوم گیت لندن و پل صلح گرجستان با ۱۵۰ متر دهانه بدون ستون نگاهی بیندازید . تا کمی وجدان تون آسوده شود .

  2. بنظرمن شماوقتی تونستی خلاقیت رو درموردنمای یک اثربه موازات کاربری اون درمیان اینهمه ساختمانهای زشت وشبیه هم درک کنیدبعداسم خودتونوبانهایت اعتمادبه سقف معماربزارید،شمابجای اظهارخوشحالی کردن داریدهنروخلاقیت وفکربزرگ یک خانم معمارپرتلاش ومبتکروخلاق که باعث افتخارجامعه زنان ایران هست روزیرسوال میبریدجناب سهراب خان!!ودرنهایت توصیه ای بسیارمفید ازطرف من ازیه قول قدیمی بشما: حسودهرگزنیاسود.

  3. سلام بایستی طرحهایی که خلاقانه طراحی می شوند نیز بررسی و در مسابقه شرکت داده شوند . طرح پل طبیعت تهران یک پروژه پر هزینه و ثانویه هست مشکلی از ترافیک و آلودگی هوا حل نمی کند باید بروید و از نزدیک ببینید خوردن یک چایی و قهوه در محیطی مملو از دود و سرو صدای ماشین های عبوری اتوبان زیرینش ، به نظر شما خلاقیت است . !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب مهم این صفحه