جستجو

فراخوان «سرود انتصار» برای حمایت از مسلمانان میانمار توسط شهرستان ادب منتشر شد.

■ مهلت: شهریور ۱۳۹۶ ■

این روزها، بار دیگر صحبت از کشتار وحشیانه مسلمانان مظلوم میانمار دلهای بسیاری را لرزانده است، تلخ تر اینکه این نسل سوزی بی محابا، در برابر بی‌تفاوتی چشم‌های تماشا و خاموشی رسانه‌های مسموم جهانی اتفاق می‌افتد.

شاعران را خداوند متعال به «انتصار» (داد ستاندن) در برابر ظلم امر کرده است:
« وَالشُّعَرَاءُ یتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ (۲۲۴) أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِی کُلِّ وَادٍ یهِیمُونَ (۲۲۵) وَأَنَّهُمْ یقُولُونَ مَا لَا یفْعَلُونَ (۲۲۶) إِلَّا الَّذِینَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَکَرُوا اللَّهَ کَثِیرًا وَانْتَصَرُوا مِنْ بَعْدِ مَا ظُلِمُوا وَسَیعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَی مُنْقَلَبٍ ینْقَلِبُونَ (۲۲۷) »

شاعران ما در بزنگاه ها اهل انتصار بوده اند. از حمایت از مظلومان فلسطین و لبنان تا حمایت از مردم مسلمان و مظوم سرزمین‌هایی چون سوریه، عراق، یمن، بحرین، عربستان و نیجریه، نمونه های آشکاری از این یاریرسانی‌های شاعرانه را شاهد بوده ایم. ظلمی که به مسلمانان میانمار می شود نه تنها کم تر از آن موارد نیست بلکه نسبت به بعضی بی­رحمانهتر و خاموش‌تر است. این وظیفه‌ی شاعران مسلمان است که در وسع خود فریادی باشند برای یاری مسلمانان میانمار.

شهرستان ادب ضمن تسلیت فجایع دردناک و عظیمی که اخیرا در میانمار اتفاق افتاده و برای احیای دادخواهی و انتصار که رسالتی قرآنی بر دوش شاعران موحد است، از همه شاعران آزاده دعوت می کند در پویش سرایش شعر با نام « سرود انتصار» شرکت کنند و آثار خود را به نشانی ارسال بفرمایند.

لازم به ذکر است پنج سال پیش پس از اولین موج خشونت‌ها علیه مسلمانان مظلوم میانمار نیز این فراخوان توسط شهرستان ادب منتشر شد و در پی آن، شعرهای زیادی از شاعران در پرونده شعر انتصار شهرستان ادب منتشر شد که هماکنون قابل خواندن است.

گفتنی‌ست موج جدید خشونت ها در میانمار پس از حملات هماهنگ شبه نظامیان به مقرهای پلیس و یک پایگاه نظامی در استان راخین تشدید شده است. در درگیری های اخیر بیش از ۴۰۰ نفر کشته شده اند که بر اساس ادعای نیروهای امنیتی میانمار، اکثر آنها شبه نظامیان بوده اند. ارتش میانمار مدعی است عملیات پاکسازی منطقه از شبه نظامیان و تروریست ها را آغاز کرده و به نیروهای امنیتی نیز دستور داده شده است تا مراقب غیرنظامیان باشند. ولی مسلمانان روهینگیا که به بنگلادش فرار کرده اند، از آتش سوزی و کشتار وسیع مسلمانان توسط نیروهای امنیتی میانمار خبر می دهند که هدف اصلی از این اقدامات مجبور کردن مسلمانان برای ترک استان راخین بوده است.
خشونت‌های قومی میان بوداییان که اکثریت جمعیت میانمار را تشکیل می‌دهند و اقلیت مسلمان روهینگیا ،تاکنون هزاران کشته بر جای گذاشته و ده‌ها هزار نفر ، خانه و کاشانه خود را از دست داده و آواره شده‌اند.این مردم چهار درصد کل جمعیت میانمار را تشکیل می‌دهند. مسلمانان روهینگیا و برخی از محققان معتقدند که آن‌ها بومی ایالت راخین بودند که بعد‌ها با بر هم زدن ترکیب جمعیتی در این منطقه، اکثریت از دست آن‌ها خارج شد.

شاعران می‌توانند آثار خود را به نشانی ایمیل شهرستان ادب، یا در قسمت کامنت‌های سایت شهرستان ادب، یا برای آیدی اینستاگرام یا تلگرام شهرستان ادب ارسال کنند.

آی‌دی تلگرامی شهرستان ادب:
shahrestaneadab@

فقط به آفرینش اثر فکر کنید!

فستیوارت ثبت نام شما را انجام می‌دهد.

می‌توانید از خدمات ویژه‌ی «دپارتمان‌های تخصصی فستیوارت» برای ثبت‌نام، واریز و دریافت هزینه‌های ارزی، ترجمه‌ی متون ادبی، طراحی پورتفولیو، پوستر و … استفاده کنید.

اینجا کلیک کنید.
این خبر را برای دیگران بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب مهم این صفحه