جستجو

فراخوان سی‌ و ششمین جایزه ادبیات نمایشی فجر منتشر شد.

■ مهلت: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ ■

دبیرخانۀ جشنواره تئاتر فجر با هم‌اندیشی هیئت مدیره کانون نمایشنامه‌نویسان خانۀ تئاتر، جایزه ادبیات نمایشی فجر را به صورت تخصصی و در دو بخش منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، فرهاد مهندس‌پور، دبیر سی‌و‌ششمین جشنواره تئاتر فجر همزمان با انتشار فراخوان جایزۀ ادبیات نمایشی فجر، اصغر نوری را به عنوان مدیر این بخش معرفی کرد. این در حالی است که این استاد دانشگاه در نشست خبری جشنواره از حذف این بخش به دلایلی همچون اجرا نشدن نمایشنامه‌های برگزیده و دپو شدن نمایشنامه‌های چاپ شده در انبار مرکز هنرهای نمایشی دانسته بود.

حذف این بخش با واکنش‌های منفی برخی اعضای انجمن نمایشنامه‌نویسان و نمایشنامه‌نویسان مستقل مواجه شده بود. پیش از این سلما سلامتی از مذاکرات میان انجمن و فرهاد مهندس‌پور سخن گفته بود و اعلام کرده بود به زودی بیانیه این انجمن در این باره منتشر می‌شود؛ اما به نظر فراخوان پیش از بیانیه منتشر شده است.

شنیده‌ها حاکی از این است مهندس‌پور در مورد حذف بخش خیابانی نیز عقب‌نشینی کرده است و به زودی فراخوان این بخش نیز منتشر می‌شود.

این مسائل در حالی رخ می‌دهد که مرد تئورسین تئاتر ایران از نیاز به کوچک کردن جشنواره فجر و تغییر در اولویت‌های آن از جمله تمایل به سمت تئاتر عامه‌پسند گفته بود.

از مهمترین ویژگی‌های فراخوان نمایشنامه‌نویسی باید به جابه‌جایی زمان برگزاری جایزه ادبیات نمایشی فجر اشاره کرد. زمان برگزاری این بخش،  امسال  ۱۶ دی‌ماه و سال بعد در مهرماه برگزار خواهد شد تا امکان اجرا برای آثار برگزیده در جشنواره فجر فراهم شود.

بخش‌های جایزه ادبیات نمایشی فجر

               بخش حرفه‌ای

در این بخش آثار نمایشنامه‌نویسانی پذیرفته می‌شود که تاکنون حداقل چهار اثرشان در تالارهای نمایشی (در شهر تهران کمینه ۱۵ و در استان‌ها کمینه ۷ نوبت) اجرای عموم داشته‌اند. به سه نمایشنامه برگزیده این بخش جایزه نقدی ‌صد میلیون ریالی و لوح «جایزه ادبیات نمایشی فجر» اهدا می‌شود.

             بخش تولید

در این بخش آثار نمایشنامه‌نویسانی پذیرفته می‌شود که تاکنون دست‌کم یک و دست‌بالا، سه اثرشان در تالارهای نمایشی (در شهر تهران کمینه ۱۵ و در استان‌ها کمینه ۷ نوبت) اجرای عموم داشته‌اند.

به سه اثر برگزیده این بخش جایزه نقدی پنجاه میلیون ریالی و لوح «جایزه ادبیات نمایشی فجر» اهدا می‌شود. سه اثر برگزیده این بخش، از سوی دبیر جشنواره به تالارهای نمایش معرفی می‌شوند و برای تولید مورد حمایت قرار می‌گیرند.

            شرایط عمومی:

متقاضیان می‌بایست بر اساس گاه‌شمار زیر، و با مراجعه به سایت جشنواره، به نشانیWWW.FITF.THEATER.IR اطلاعات مورد نیاز را در فرم ثبت درخواست، وارد کرده و فایل PDF نمایشنامه (قلم B-nazaninفونت ۱۶) را بارگذاری (آپلود) کنند.

  • تنها آثاری مورد داوری قرار می‌گیرند که همزمان دارای دو ویژگی زیر باشند:

تازه: پیش از این در هیچ جشنواره‌ای شرکت نکرده، اجرا نشده و به چاپ نرسیده باشند. 

ارژینال: اقتباس از اثری دیگر اعم از داستان و نمایشنامه و فیلم نباشند.

  • هر نمایشنامه‌نویس می‌تواند تنها با یک اثر تازه و ارژینال شرکت کند.
  •  متقاضیان می‌بایست لینک خبر مربوط به اجراهای پیشین آثار خود را در سایت جشنواره بارگذاری کنند. 

             گاه‌شمار:

  •  ۱۰ آبان ۱۳۹۶: آخرین مهلت ثبت درخواست و بارگذاری نمایشنامه.
  •  ۱۰ دی ۱۳۹۶: اعلام اسامی نامزدهای هر بخش.
  •  ۱۶ دی ۱۳۹۶: برگزاری آیین پایانی جایزه ادبیات نمایشی فجر و اعطای جوایز آثار برگزیده.

فقط به آفرینش اثر فکر کنید!

فستیوارت ثبت نام شما را انجام می‌دهد.

می‌توانید از خدمات ویژه‌ی «دپارتمان‌های تخصصی فستیوارت» برای ثبت‌نام، واریز و دریافت هزینه‌های ارزی، ترجمه‌ی متون ادبی، طراحی پورتفولیو، پوستر و … استفاده کنید.

اینجا کلیک کنید.
این خبر را برای دیگران بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب مهم این صفحه