جستجو

فراخوان مقاله سومین همایش بین المللی شمس و مولانا توسط موسسه تولیت شمس تبریزی منتشر شد.

■ مهلت: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ ■

در دنیایی که زنجیرهای تعلقات آن، جان انسان را به بند کشیده و از گرد و غبار نفسانیات آن، بر آئینه دل ها، زنگار معاصی نشسته و امید رهایی از محبس این خاکدان تیره، رخت بربستد.چگونه می توان دل به پرواز بست و از حصارهای سر به افلاک کشیده آن، بدر رست. اما باید دانست، قفل هر زنجیری را مفتاحی و زنگار هر آئینه ای را مصقالی است. مفتاح زنجیر جان ها، رهنمود پیران و مصقال دل ها، تأدیب ایشان است. لذا وجود ایشان برکتی است آسمانی و دم های زندگی بخش آنان، برای مردگان این مدفن خاکی، مسیحایی است. از این پیران وارسته که انوار وجود تابناکش از ورای قرن ها همچنان روشنایی بخش عالم جان ها بوده و آفتاب جمالش از مشرق جان ها فروزان است، کسی نیست غیر از شمس الدین تبریزی.

شمس الدین تبریزی، آفتاب دین و معرفتی است که طلوعش در عالم خاک به درازای زمان و فروغش در عالم جان به فراخنای ازل و ابد است. او طایر سبکبال عالم قدس است که در آشیان دل مولانای بزرگ فرود آمد و از گلخن افسرده ی درونش که مقید به قیود قیل و قال علوم کسبی زمان بود، گلشنی خوش رایحه از گل های معنوی و مینوی ساخت و بند از پای پرنده ی جان اسیرش گشود و او را در فراز لازمان و لامکان به پرواز درآورد. افتاب جمالش چند بار دچار خسوف شد و سرانجام طایر جانش به دلیل کم ظرفی عالم خاک، قالب تهی کرد و به جان جانان پیوست و پیکر بی غبارش در خاک با صفای دارالصفای خوی برخاک نشست. جسمش نه جسم تیره ی خاکی، بل روح مصفایی است که عطر معنویت آن بعد از قرن ها، مشام جان این شهر عارف پرور و عرفان دوست را آغشته کرد. مردم با صفای این شهر، به قداست این روح پاک می بالند و در سایه سار فروغ ابدی او دیانت و معرفت می آموزند. انوار درخشان این آفتاب پرفروغ عرفان، کران تا کران این سرزمین را در هم نوردیده و تشنگان بادیه ی طلب را از اقصی نقاط کشور به سوی خود فرا می خواند و با خوان پرنعیم معنویت اش متنعم و با شراب طهور معرفتش، مسافران طریق طلب را سیراب می گرداند.

■ محور های همایش:

۱-  نقش اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زمان، در پرورش شخصیت شمس
۲-  تحصیلات شمس تبریزی و زمینه¬های آموزشی عصر او
۳-  مشایخ شمس تبریزی
۴-  خلق و خوی شمس
۵-  شمس و مولوی؛ و عشق الهی
۶-  شمس و یاران مولوی
۷-  عرفان و اندیشه و ادب در مقالات شمس
۸-  شمس در آثار مولوی
۹-  مولوی در مقالات شمس
۱۰-  شمس در کتاب¬ها و مناقب نامه¬های بعد از مولوی
۱۱-  شمس د رهنر و ادبیات معاصر ایران و جهان
۱۲-  تحقیقات معاصران و مستشرقان در بارۀ شمس و ارتباط او با مولوی

فقط به آفرینش اثر فکر کنید!

فستیوارت ثبت نام شما را انجام می‌دهد.

می‌توانید از خدمات ویژه‌ی «دپارتمان‌های تخصصی فستیوارت» برای ثبت‌نام، واریز و دریافت هزینه‌های ارزی، ترجمه‌ی متون ادبی، طراحی پورتفولیو، پوستر و … استفاده کنید.

اینجا کلیک کنید.
این خبر را برای دیگران بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب مهم این صفحه