جستجو

فراخوان مقاله همایش بین المللی بازخوانی تمدن اسلامی و جهان شهر معنوی توسط جامعه المصطفی(ص) العالمیه منتشر شد.

■ مهلت ارسال چکیده مقاله: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ■

جهان شهر(Global City) و شهر های جهانی(Universal Cities) پدیده های نوظهوری هستند که در فراینده توسعه ارتباطات و پیدایش شبکه اقتصاد جهانی کانون توجه پژوهشگران در حوزه اقتصاد، سیاست و فرهنگ قرار گرفته اند و به عنوان پیوند دهنده شبکه اقتصاد جهانی و کانون های قدرت در نقشه جغرافیای سیاسی شناخته می شوند. بنابر دیدگاه بعضی پژوهشگران شهرهای جهانی بر اساس برخی شاخصه های انتخابی در چهار حوزه اقتصاد، فرهنگ، امکانات زیربنایی و ارتباطات رتبه بندی می گردند و از هر چندین ده شهر جهانی یک مورد تبدیل به جهان شهر می گردد. علی رغم اختلاف نظر درباره چیستی و خصویت‌های «جهان‌شهر» و «شهرهای جهانی» مشخصه‌های مانند جمعیت زیاد، دارابودن مؤسسه‌ها و امکانات پیشرفته در زمینه‌ فعالیت‌های اقتصادی و اطلاعاتی از ویژگی‌های جهان‌شهرها است. جهان شهرها به سائقه محوریت اقتصاد و سیاست در شکل گیری آنها عمدتا در حوزه های رفاهی و منافع مادی موضوع توجه قرار گرفته اند و از جهت دیگر از آنجا که خاستگاه تئوریک این مفاهیم غرب و فرهنگ غربی بوده، نقش دین و معنویت در تعریف و انتخاب آنها بسیار کمرنگ و بلکه مفقود است. با این وجود بحث پیرامون ماهیت، شاخصه ها و عملکرد «جهان شهر» در آغاز راه است و زمینه برای جهت بخشی این پدیده در راستای ارزش های اخلاقی و معنویت وجود دارد. «جهان شهر» به لحاظ هویت و عملکرد ارتباط وثیقی با مقوله هایی نظیر«جهانی سازی» و «جهان وطنی» دارد و با توجه به این که اسلام دینی جهانی و مطابق با عقلانیت و فطرت انسان است و بعد جهانی آن به روشنی در سیره پیامبر و اهل البیت و آموزه های دینی منعکس شده است، و نیز در اسلام «امت» جایگزین مرزهای اعتباری و جغرافیایی شده است، می توان جهان شهر را بر محور معنویت و فرهنگی سازاگار با فطرت انسان باز تعریف نمود.

 اکنون با گذشت سه ده از انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران و تاکید بنیانگذار آن و اهتمام مقام معظم رهبری بر رسالت جهانی این حرکت الهی ضرورت دارد نهاد های متعهد علمی در مسیر احیای تمدن اسلامی که تجلی هماهنگ خلاقیت، عقلانیت و معنویت، ارزش و معرفت، اخلاق و قدرت،  تعالی و قداست است تلاش مضاعف نمایند و نادرستی این باور را که تمدن غرب، تمدن برتر و تنها راه نجات بشر است را در عرصه علم و اقدام و عمل نشان دهند.

بدیهی است احیای تمدن اسلامی و بازگشت عزت و معنویت به جامعه انسانی جز با بازخوانی ریشه‌ها، اصول و ارزش‌های تمدن اسلامی و نیز بهره وری از فرصت ها و ظرفیت ها به دست نمی‌آید و «جهان شهر» به لحاظ جایگاهی که در مناسبات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جهان معاصر دارد یکی از مهمترین ظرفیت هاست.

نکته مهم آنست که شهر مقدس مشهد(طوس) به جهت سابقه درخشان در تمدن اسلامی که با حضور عالم آل محمد (صلی الله علیه و اله) در این شهر رقم خورده است و از همان دوران مرکز گفتگوی طرفدران ادیان و پایگاهی برای نشرحکمت و معرفت و معنویت گردیده است و اکنون به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ معرفی شده است، گزینه ای مناسب برای مطالعه و برنامه ریزی به عنوان مصداق جهان شهر معنوی است. از دیگر سو، بخاطر نقش محوری ارتباطات معنوی در جهان شهر معنوی، شهر مشهد با وجود بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا (ع) که همواره کعبه آمال دلدادگان عالم معنا و سالکان طریق صفا و ملجاء و پناهگاه غربا از هر دین و مذهب بوده است، می‌تواند به عنوان قطب ارتباطات معنوی در جهان و مرکز حکمت و اخلاق و معنویت برای همه طرفداران دیانت و معنویت باشد.

  بنابر این باز تعریف جهان شهر با محوریت مؤلفه معنویت در قالب «جهان شهر معنوی» بر مبنای رسالت و آموزه های جهانی و مطابق با فطرت دین اسلام، زمینه های تاریخی و تمدنی ، وجود بارگاه ملکوتی امام رضا (علیه اسلام

■ محورهای اصلی فراخوان همایش

■ ۱٫ تبین و بازخوانی تمدن اسلامی
۱٫ مفهوم‌شناسی، مؤلفه‌ها و شاخصه‌های تمدن اسلامی
۲٫ بازخوانی ادوار تمدن اسلامی
۳٫ نقش ائمه معصومین(علیهم السلام) در تمدن سازی
۴٫ نقش تمدنی دانشمندان مسلمان
۵٫ تمدن اسلامی از دیدگاه امام خمینی و مقام معظم رهبری
۶٫ الزامات تحقق تمدن نوین اسلامی از دیدگاه آیات و روایات
۷٫ ظرفیت­‌های اسلام برای تحقق تمدن نوین اسلامی
۸٫ نقش انقلاب اسلامی ایران و جنبش های اسلامی در تمدن نوین اسلامی
■ ۲ . جهان شهر معنوی
۱٫ تعریف و شاخصه‌های شهرهای جهانی و جهان شهر
۲٫ بررسی دیدگاه های مرتبط با جهان شهر و جهان شهر معنوی
۳٫ مقایسه  جهان شهر معنوی با جهان شهر، شهرهای جهانی و کلان شهرها
۴٫ رابطه کلان رویدادهای فرهنگی و جهان شهر معنوی
۵٫ جهان شهر معنوی و شهر مقدس
۶٫ جایگاه رهبر الهی در جهان شهر معنوی
۷٫ جهان شهر معنوی و محیط زیست
۸٫ اخلاق و جهان شهر معنوی
۹٫ فناوری در جهان شهر معنوی
۱۰٫ اقتصاد و سیاست در جهان شهر معنوی
۱۱٫ ارتباطات میان‌فرهنگی و میان‌ادیانی در جهان شهر معنوی
■ ۳٫ مشهد الرضا (علیه السلام) و جهان شهر معنوی
۱٫ جایگاه امام رضا(علیه السلام) در تمدن سازی خراسان
۲٫ امکان و تحقق جهان‌شهر معنوی در مشهدالرضا(ع)
۳٫ زمینه های تاریخی جهان شهرمعنوی در خراسان
۴٫ تاثیر مهاجرت امام رضا(علیه‌السلام) بر معماری اسلامی خراسان
۵٫ آسیب‌ها و موانع تحقق جهان شهر معنوی
۶٫ فقه جهان شهر معنوی
۷٫ گردشگری و جهان شهر معنوی

 

فقط به آفرینش اثر فکر کنید!

فستیوارت ثبت نام شما را انجام می‌دهد.

می‌توانید از خدمات ویژه‌ی «دپارتمان‌های تخصصی فستیوارت» برای ثبت‌نام، واریز و دریافت هزینه‌های ارزی، ترجمه‌ی متون ادبی، طراحی پورتفولیو، پوستر و … استفاده کنید.

اینجا کلیک کنید.
این خبر را برای دیگران بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب مهم این صفحه