جستجو

فراخوان نخستین جشنواره تئاتر «یادواره شکست حصر آبادان» منتشر شد.

■ مهلت: شهریور ۱۳۹۷ ■

به گزارش فستیوارت بر اساس خبر منتشر شده در مهرنیوز، «محمد مرادی »، دبیر نخستین جشنواره تئاتر منطقه آزاد اروند با نام «یادواره شکست حصر آبادان»، با بیان اینکه جشنواره های تئاتر استانی، مروری بر فعالیت ها و تولیدات سالانه هنرمندان در عرصه تئاتر بوده و هست، گفت: شهرهای آبادان و خرمشهر در عرصه هنرهای نمایشی استان خوزستان از جایگاه ویژه ای برخوردار است که با توجه به تحولات ساختاری در منطقه آزاد اروند، برگزاری این جشنواره ها همواره بر تبلور و تثبیت این جایگاه پراهمیت تاکید داشته و دارد.

وی افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان منطقه آزاد اروند با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی کشور و انجمن های هنرهای نمایشی شهرهای آبادان و خرمشهر به استناد شیوه نامه  شماره ۲۷۵۷۰/ ۹۶، موضوع برگزاری جشنواره های تئاتر استانهای کشور را با هدف خلق تجربه های نوین در عرصه هنرهای نمایشی و حمایت از تولید و اجرای آثار فاخر نمایشی در قالب نخستین جشنواره تئاتر منطقه آزاد اروند «یادواره شکست حصر آبادان» برگزار می کند.

وی از هویت بخشی و استقلال جشنواره به عنوان مهمترین رخداد تئاتری منطقه، تاکید و تمرکز بر اجراهای عمومی و گسترش دایره مخاطبان آثار نمایشی، ساماندهی بیشتر فعالیت های مختلف نمایشی و رصد تولیدات و اجراهای عمومی گروه های ثبت شده تئاتر و هویت بخشی به گروههای ثبت شده تئاتر به عنوان برخی از اهداف اصلی این جشنواره نام برد و اظهار کرد: نمایش‌هایی که در راستای ترویج شعار سال (حمایت از کالای ایرانی) تولید و از بسترهای تاریخی، ادبی، اقتصادی، سیاسی، آداب و رسوم و سنت های منطقه و استان خوزستان بهره ببرند در اولویت پذیرش قرار می گیرند.

دبیر نخستین جشنواره تئاتر منطقه آزاد اروند یادواره شکست حصر آبادان گفت: تئاترهای قابل ارائه از سوی گروه‌های نمایشی می تواند موضوعاتی همچون حفظ ارزش‌های دفاع مقدس، حمایت از کالای ایرانی، تحکیم بنیان خانواده و بهبود سبک زندگی ایرانی – اسلامی، همدلی و نزدیکی اقوام مختلف در منطقه، پیشگیری از آسیب های اجتماعی و تقویت مبانی و عوامل فرهنگی در کاهش آن، افزایش نشاط و امید و بالا بردن سرمایه اجتماعی و آزاد داشته باشد.

مرادی با تاکید بر اینکه جشنواره تئاتر منطقه آزاد اروند یادواره شکست حصر آبادان به طور صرف به آثار نمایشی تولید شده که اجرای عمومی داشته اند، تعلق دارد، افزود: بر این مبنا گروه‌هایی که در فاصله زمانی یک سال گذشته تا پیش از برگزاری جشنواره تئاتر منطقه آزاد اروند در سال  گذشته  نمایش‌های خود را به اجرای عموم گذاشته اند، می توانند متقاضی حضور در بخش مسابقه این جشنواره باشند.

وی رعایت قوانین و مقررات برای حضور فعال در جشنواره را از سوی گروهای نمایشی الزامی خواند و تصریح کرد: بخش رقابتی جشنواره که برگزیدگان آن به جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی می شوند به طور صرف به آثار ایرانی اختصاص دارد.

دبیر نخستین جشنواره تئاتر منطقه آزاد اروند یادواره شکست حصر آبادان گفت: متون اقتباسی (آدابته ایرانی شده) می توانند با ذکر دقیق مشخصات صاحب اثر اصلی و تشخیص هیات انتخاب آثار در بخش رقابتی جشنواره حضور داشته باشند.

مرادی با تاکید دوباره بر اینکه نمایش هایی که طی یک سال گذشته (از سال ۹۵ تاکنون) در جشنواره های رسمی شرکت و اجرای عمومی داشته اند می تواند نسبت به تکمیل فرم و مراحل ثبت نام اقدام کنند، افزود: متقاضیان برای حضور در جشنواره بایستی تا پیش از برگزاری جشنواره حداقل پنج اجرای عمومی در شهرستان خود داشته باشند، بدیهی است دریافت تعهد اجراهای عمومی از گروههای متقاضی به منظور انجام این مهم پس از جشنواره در سال ۱۳۹۶ به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

وی اظهار کرد: در جشنواره تئاتر منطقه آزاد اروند یادواره شکست حصر آبادان به طور صرف آثار تولید شده صحنه ایی انتخاب و مورد داوری قرار می گیرند ضمن آنکه ارائه مجوز کتبی نویسنده برای اجرای عمومی و شرکت در جشنواره تئاتر منطقه آزاد اروند (سال ۱۳۹۶) از سوی کارگردان  و گروه متقاضی به دبیرخانه جشنواره الزامیست.

وی تصریح کرد: چنانچه در هر مرحله ای در مورد آثار برگزیده، تخلفی به اثبات رسد ستاد برگزاری مجاز به منع گروه نمایشی متخلف برای حضور در مراحل بالاتر است.

دبیر نخستین جشنواره تئاتر منطقه آزاد اروند یادواره شکست حصر آبادان گفت: تمامی گروه‌های نمایشی متقاضی بایستی فرم شماره یک درخواست را تکمیل و به دبیرخانه ارائه کنند تا تقاضاییشان ثبت شود.

وی افزود: درج مشخصات کامل گروه، شماره تماس، نشانی و ایمیل را بسیار مهم است زیرا در مراحل بعدی جشنواره ها این اطلاعات مبنای تصمیم گیری و امور ستادی قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: کارگردانان بایستی در هنگام تنظیم و ارائه فرم مذکور دقت لازم را داشته باشند چون این فرمها ملاک برنامه ریزی های بعدی خواهد بود و هیچ تغییری در نام نمایش یا بازیگران و عوامل، پس از اتمام جشنواره تئاتر منطقه امکان پذیر نیست.

دبیر نخستین جشنواره تئاتر منطقه آزاد اروند یادواره شکست حصر آبادان تصریح کرد: هیئت داوران جشنواره بر اساس کیفیت آثار حداکثر یک نمایش را برای حضور در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به اداره کل هنرهای نمایشی معرفی می کنند که ملاک اصلی انتخاب آثار برگزیده، کیفیت قابل قبول آثار شرکت کننده در جشنواره است و لذا در صورت عدم برخورداری آثار از کیفیت لازم، هیئت داوران امکان انتخاب نکردن هیچ گزینه ای را دارند.

به گفته مرادی تعداد آثار و چگونگی انتخاب آنها برای حضور در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر (از همایش آثار برگزیده جشنواره های تئاتر استان ها) متعاقبا توسط دبیرخانه تئاتر فجر اعلام می شود.

وی گفت: جشنواره تئاتر منطقه آزاد اروند یادواره شکست حصر آبادان بخش بازخوانی متون ندارد و متون ارسالی به طور صرف برای ایجاد بانک متون نمایشی جمع آوری می شود، در صورت انتخاب نمایش برای حضور در جشنواره، ارائه مجوز شورای نظارت بر نمایش شهرستان و تائیدیه اجرای عمومی توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان الزامی است.

وی با بیان اینکه متقاضیان شرکت در جشنواره می بایست تقاضای خود را توسط یکی از گروههای ثبت شده تئاتر به دبیرخانه جشنواره اعلام کند، افزود: فرم تکمیل شده شماره یک، لوح فشرده از متن نمایش با فرمتword ، تاییدیه اجرای عمومی (مجوز شورای نظارت بر نمایش شهرستان) و ارائه مجوز کتبی نویسنده و یا ناشر از جمله مدارک مورد نیاز جهت حضور در جشنواره است.

وی اظهار کرد: آثار پذیرفته شده به صورت زنده بازبینی می شوند و پس از اتمام، آثار راه یافته به جشنواره معرفی می شوند، به گروه‌های راه یافته به نخستین جشنواره تئاتر منطقه آزاد اروند یادواره شکست حصر آبادان تا سقف ۲۰ میلیون ریال کمک هزینه پرداخت می شود.

وی تصریح کرد: ۱۸ شهریورماه امسال زمان اعلام نتایج بازبینی نمایش‌ها است و جشنواره نیز از ۲۶ تا ۲۸ شهریورماه برگزار می شود، متقاضیان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به دبیرخانه جشنواره واقع در آبادان، بلوار معلم، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آبادان مراجعه کرده و فرم شماره یک را برای حضور در جشنواره تکمیل کند.

فقط به آفرینش اثر فکر کنید!

فستیوارت ثبت نام شما را انجام می‌دهد.

می‌توانید از خدمات ویژه‌ی «دپارتمان‌های تخصصی فستیوارت» برای ثبت‌نام، واریز و دریافت هزینه‌های ارزی، ترجمه‌ی متون ادبی، طراحی پورتفولیو، پوستر و … استفاده کنید.

اینجا کلیک کنید.
این خبر را برای دیگران بفرستید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب مهم این صفحه